تفاوت زبان برنامه نویسی سمت سرور و سمت کاربر

دسته بندی ها : سئو المیرا حسن‌زاده
تفاوت فرانت اند و بک اند

اگر به عنوان یک متخصص وب مشغول به فعالیت هستید مطمئنا به این مسئله آگاهی دارید که برنامه‌های وب و زبان برنامه نویسی مشترکی میان کاربر و سرور وجود دارد. کاربر همان مرورگر وب است که تحت عنوان اینترنت اکسپلورر، Google Chrome ، Firefox  و… می شناسیم. “سرور” نیز یک سرور برنامه وب است که از فاصله‌ای بسیار دور توانایی پردازش درخواست‌های وب و ارسال ‌آن‌ها به صفحات کاربران را دارد. برنامه های وب می توانند حاوی کدی باشند که در مرورگر کاربر یا روی سرور وب پردازش می شوند. با این حال، برنامه‌های وب، معماری کاملا جدایی از هم دارند. به این معنی که هرگز پیوند زنده و مستقیمی بین صفحه نمایش داده شده در مرورگر کاربر و یک وب یا سرور پایگاه داده وجود نخواهد داشت. اکثرا پردازش‌ها در سرور انجام میگیرد نه در مرورگر اینترنت کاربر.

هنگامی که یک پایگاه داده نیاز به دسترسی به سرور داشته باشد، برنامه وب صفحه را به سرور وب ارسال کرده و کد سمت سرور، درخواست را پردازش می کند. برای اینکه به درک کاملی از این مسئله برسید توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید در نظر داریم به شرح مختصری در این زمینه بپردازیم.

زبان برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی سمت سرور

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چندین فناوری و زبان برنامه نویسی برای سرور وجود دارد که در زمان توسعه برنامه‌های وب میتوانید به سراغ استفاده از آن بروید. از محبوب‌ترین آن می‌توان بهASP.NET  مایکروسافت اشاره کرد. در این زبان کد سمت سرور از چهارچوب .NET استفاده می‌کند و به زبان‌های مختلفی همچونC # و VB.NET نوشته شده است. پردازش سمت سرور به منظور تعامل با حافظه دائمی مانند پایگاه داده یا پرونده‌ها مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین سرور، صفحاتی را به کاربر ارائه می‌دهد و ورودی کاربر را پردازش می‌کند. هرچند که پردازش سمت سرور تنها زمانی اتفاق می‌افتد که یک صفحه درخواست ‌شود. نمونه هایی از پردازش سمت سرور عبارتند از اعتبار سنجی کاربر، ذخیره و بازیابی داده‌ها و حرکت به صفحات دیگر.

نقطه ضعف پردازش سمت سرور، ارسال پیام صفحه است: این مسئله می‌تواند با معرفی پردازش سربار همراه شود که اغلب منجر به کاهش کارایی شده و کاربر را مجبور به صبر برای پردازش و ایجاد مجدد صفحه می‌کند. پس از ارسال مجدد صفحه به سرور، کاربر باید منتظر بماند تا سرور درخواست را پردازش كند و صفحه را دوباره به کاربر برگرداند.

زبان برنامه نویسی سمت کاربر

از مزایای پردازش سمت کاربر در یک برنامه و ASP.NET ، استفاده از زبان برنامه نویسی همچون C # و VB.NET به همراه چهارچوب .NET است. زبانهایی مانند C # و VB.NET در بالای چارچوب دات نت قرار دارند و تمام مزایای معماری شی‌گرا مانند وراثت، پیاده‌سازی رابط‌ها و چند شکلی را در اختیار دارند. برخلاف کد سمت سرور، اسکریپت‌های سمت مشتری در صفحه وب مشتری تعبیه شده و در مرورگر اینترنت کاربر پردازش می‌شوند. اسکریپت‌های سمت مشتری به نوعی از زبان برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت نوشته شده و مستقیماً با عناصر HTML صفحه مانند جعبه متن، دکمه‌ها، فهرست‌های لیست و جداول تعامل برقرار م‌کنندHTML و CSS نیز در کد سمت کاربر مورد استفاده قرار میگیرند. برای اینکه کد سمت کاربر کار کند، مرورگر اینترنت کاربر باید از این زبان‌ها پشتیبانی نماید.

با این حال، از معایب برنامه نویسی سمت کاربر این است که زبان‌های اسکریپت به وقت و تلاش بیشتری نیاز دارند، در حالی که مرورگر کاربر باید از این زبان برنامه نویسی پشتیبانی کند.

المیرا حسن‌زاده
المیرا حسن‌زاده

المیرا حسن‌زاده هستم سرپرست تیم تحریریه امن‌اس‌اس‌ال. تصمیم دارم با ارائه مطالب حرفه‌ای و تخصصی بروز در حوزه تکنولوژی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :