الگوریتم های گوگل از سال 2011 تا به امروز

دسته بندی ها : تکنولوژی محمد یاری پور
الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل نقش بسیار کلیدی در رشد وب سایت ها و درآمد از دنیای تجارت الکترونیک دارند. این روزها ، روش انجام سئو با نحوه انجام کارها نسبت به 10 سال پیش کاملا متفاوت است و یک دلیل مهم برای آن وجود دارد: موتورهای جستجو به طور مداوم الگوریتمهای خود را بهبود می بخشند تا بهترین نتیجه ممکن را به جستجوگرها بدهند.

در طول یک دهه گذشته ، گوگل به عنوان موتور جستجوی پیشرو، چندین مرتبه بروزرسانی عمده را معرفی کرد و هرکدام از آنها تأثیر عمده ای در ارائه بهترین شیوه های سئو داشته است. در این محتوا که صد در صد به هیچ وجه کامل و نهایی نیست، به روزرسانی های مهم الگوریتم گوگل تاکنون، و همچنین برخی از پیامدهای آنها برای جستجو و جستجوگرها را ارائه می‌دهیم.

انواع الگوریتم های گوگل

2011 – پاندا

بدیهی است Google سال‌ها قبل از سال 2011 در حال فعالیت بود. ما با به الگوریتم Panda شروع می کنیم زیرا این اولین نسخه اصلی در دوره “SEO مدرن” بود. به‌روزرسانی Panda Google سعی کرد با وب‌سایتهایی که صرفا ایجاد شده‌اند تا در موتورهای جستجو قرار بگیرد مقابله کند و بیشتر به عوامل درون صفحه متمرکز شده است. به عبارت دیگر، مشخص می کند که آیا یک وب سایت واقعاً اطلاعاتی را درباره اصطلاح بازدید کنندگان که از جستجو استفاده می شود ارائه کرده است یا خیر.

الگوریتم پاندا به عنوان شروع کننده الگوریتم های گوگل به صورت ویژه روی دو نوع از سایتها سخت گیر شدند:

    سایت های وابسته (سایتهایی که عمدتا برای پیوند به صفحات دیگر وجود دارند)

    سایت هایی با محتوای بسیار کم و فقط درج کلمات کلیدی

گوگل پس از انتشار اولین نسخه، الگوریتم پاندا را دوباره به روز کرد و آن را در سال 2016 در الگوریتم اصلی قرار داد. این بار با سخت گیری و تمرکز بیشتر روی صفحات با کیفیت.

الگوریتم های گوگل

2012 – Venice

Venice یک به روزرسانی قابل توجه بود، زیرا نشان داد گوگل فهمیده است که جستجوگرها گاه به دنبال نتایجی هستند که لوکیشن مرتبطی برای آنها باشد. پس از Venice، نتایج جستجوی Google شامل صفحاتی است که براساس لوکیشن که تعیین کرده اید یا آدرس IP شما است.

2012 – پنگوئن

الگوریتم پنگوئن به پیوندهای وب سایتهای دریافت شده از سایتهای دیگر نگاه ویژه داشت. این تحلیل که آیا بک لینک به یک سایت واقعی است یا اینکه آیا آنها برای فریب موتورهای جستجو خریداری شده اند. در گذشته تعداد زیادی از افراد به عنوان لینک های میانبر برای ارتقاء رتبه خود، از لینک ها استفاده می کردند. به‌روزرسانی پنگوئن Google سعی در جلوگیری از خرید، تبادل لینک یا ایجاد مصنوعی پیوندها داشت. اگر پیوندهای مصنوعی پیدا می‌کرد، گوگل به جای ارزش پیوند مثبت که قبلاً دریافت کرده و به سایت موردنظر اختصاص بود، سایت مربوطه نمره منفی دریافت می‌کرد. الگوریتم پنگوئن از اولین انتشار چندین مرتبه اجرا شد و گوگل آن را در سال 2016 به الگوریتم اصلی اضافه کرد.

تنبیه شدید سایت های متقلب

همانطور که می توانید تصور کنید، وب سایت های دارای پیوندهای مصنوعی زیادی با این بروزرسانی به مشکل برخوردند. آنها از نتایج جستجو ناپدید شدند، زیرا پیوندهای کم کیفیت ناگهان تأثیر منفی زیادی داشتند. الگوریتم پنگوئن بطور دائم پیوند ساختمان را تغییر می‌داد؛ دیگر برای دریافت بک لینک های کم ارزش تلاش نکنید. در عوض، شما باید برای ساختن یک استراتژی جهت دریافت بک لینک موثر، در ساختن لینک های مربوطه در منابع ارزشمند تلاش کنید.

2012 – Pirate

الگوریتم Pirate برای مبارزه با پخش غیرقانونی محتوای دارای حق کپی رایت ارائه شده و این الگوریتم در نظر گرفته شده است که درباره DMCA (قانون حق چاپ کپی رایت ) بسیار سخت گیرانه عمل کرده و نمره منفی شدیدی برای سایت‌هایی که قانون کپی رایت را رعایت نمی‌کنند اعمال کند.

الگوریتم های گوگل

2013 – Hummingbird

الگوریتم Hummingbird، مقدمات جستجوی صوتی در گوگل را فراهن کرد و همچنین با استفاده از ملاک‌های بیشتر (Google Home ، Alexa) از اهمیت بیشتری برخوردار شد (و البته هنوز هم هست). Hummingbird به هر کلمه در جستجو توجه بیشتری می کند، و اطمینان می دهد که کل عبارت جستجو به عنوان یک کلمه کلیدی به حساب می آید. چرا؟ برای اینکه به این نتیجه رسید که بهتر است درخواست اصلی کاربر را بفهمد و بتواند به جای ارائه فقط لیستی از نتایج، به آنها پاسخ واقعی ارائه دهد.

الگوریتم های گوگل و زمان تاثیرگذاری

تأثیرات الگوریتم Hummingbird بلافاصله مشخص نیست، زیرا به طور مستقیم قصد مجازات کردن رویه بد را نداشته است. در پایان، بیشتر این دیدگاه را تأکید می کند که مطلب سئو شده باید قابل خواندن باشد، از زبان طبیعی استفاده شود و برای چند کلمه خاص نباید بیش از حد بهینه شود ، بلکه به جای آن از مترادف استفاده کنید.

2014 – کبوتر

یکی دیگر از بروزرسانی های Google مربوط به پرندگان، در سال 2014 با Google Pigeon دنبال شد که بر سئو محلی متمرکز شده است. بروزرسانی Pigeon هم در صفحات نتایج و هم Google Maps تأثیر زیادی گذاشت و منجر به محلی سازی دقیق تر شد و همچنین به نتایج نزدیک به موقعیت مکانی کاربر ترجیح داده شد. این هدف همچنین با در نظر گرفتن عوامل رتبه بندی ارگانیک، نتایج محلی را با کیفیت تر و مرتبط تر جلوه داده است.

2014 – HTTPS / SSL

تاثیر بالای ssl توسط الگوریتم های گوگل

برای تأکید بر اهمیت امنیت ، گوگل تصمیم گرفت به سایت هایی که HTTPS را به درستی پیاده سازی کرده اند، رتبه بسیار بهتری را در نظر گرفته و شرایط را برای تأمین امنیت بین وب سایت و کاربر فراهم کند. در آن زمان، HTTPS به عنوان یک سیگنال رتبه بندی ساده معرفی گردید. البته گوگل قبلاً در مورد احتمال بیشتر كردن تاثیر رمزنگاری اظهار داشت، هنگامی كه وب مسترها وقت اجرای آن را داشتند.

2015 – الگوریتم موبایل

این الگوریتم توسط صنعت SEO لقب “Mobilegeddon” را داشت، زیرا تصور می شد نتایج جستجو را به کلی دگرگون می‌کند. تا سال 2015، بیش از 50٪ از سؤالات جستجوی Google قبلاً از دستگاههای تلفن همراه تهیه شده بودند که احتمالاً منجر به این بروزرسانی شده است. الگوریتم موبایل در نتایج جستجوی تلفن همراه Google به سایتهای گوگل موبایل فرندلی امتیاز ویژه داد. با وجود نام مستعار و دراماتیک، بروزرسانی تلفن همراه فوراً پلن های رتبه بندی اکثر افراد را به هم ریخت. با این وجود ، این یک تغییر مهم بود که اهمیت بالای الگوریتم موبایل را نشان میداد.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :