امنیت سمت سرور چیست و چرا اهمیت دارد؟

دسته بندی ها : امنیت المیرا حسن‌زاده
هاست چیست

برای اینکه بتوانید از وب‌سایت خود در برابر هک‌ها و نفوذ‌های غیرقانونی محافظت کنید باید دو مسئله اصلی را در نظر بگیرید. ایمن کردن وب‌سایت اولین مرحله‌ای‌ست که پیش روی شما قرار دارد. هر چند که سرور سایت یکی از اصلی‌ترین نقاطی‌ست که هکرها برای یافتن اطلاعات شخصی و ایجاد مشکل به آن دسترسی خواهند داشت. از همین‌رو علاوه‌بر ایمن‌سازی سایت باید به ایمن‌سازی سرور نیز بپردازید. چنین تدابیری نه تنها عملکرد سایت شما را بهبود می‌بخشد بلکه کمک می‌کند تا بازدیدکنندگان تجربه‌ای دلنشین را از ورود به سایت‌تان بدست آورند. نکته اینجاست که شما می‌توانید با این کار از سایر سایت‌های در حال اجرا در همان سرور نیز محافظت کنید. این موضوع به همان اندازه مهم است که هر تکنیک امنیتی در سایت مورد توجه قرار می‌گیرد. با توجه به امنیت سمت سرور در این مقاله درنظر داریم برخی از نکات ایمنی را خدمت شما شرح دهیم.

این نکته به شما کمک می‌کند تا از سرورهای خود در برابر حملات محافظت کرده و امنیت بیشتری را برای وب‌سایت خود فراهم آورید. با ما همراه باشید.

امنیت سمت سرور

منظور از امنیت سمت سرور چیست؟

به طور خلاصه، سرور سیستمی‌ست که وب‌سایت شما بر روی آن به اجرا درمی‌آید و با به اشتراک گذاشتن اطلاعات وب‌سایت شما با هر مرورگری که آن را درخواست کرده، کار می‌کند. از لحاظ تئوریکی، سرور شما اطمینان می‌دهد که هیچگونه وقفه‌ای در سرویس‌دهی ایجاد نخواهد شد. با این حال و در واقعیت قطعاً امکان وقوع وقفه وجود دارد. این امر به ویژه زمانی صحت پیدا می‌کند که از سرور خود محافظت نکنید زیرا خطر هک و نفوذ غیرقانونی به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند. این خطرات می‌تواند نتایج بالقوه‌ای همچون حملات مخرب، حذف داده‌ها و… را به همراه داشته باشد. به همین دلیل امنیت سمت سرور بسیار حائز اهمیت است. برای محافظت از سرور میزبان وب‌سایت خود باید اقدامات لازم را انجام دهید. برخلاف اقدامات در سایت، نکات امنیتی سمت سرور روی جنبه‌های فنی بیشتری مانند کد منبع و پرونده های پیکربندی متمرکز است. زیرا:

  • سرورهای وب اطلاعات خصوصی زیادی مانند نام کاربری و کلمه عبور را در اختیار دارند. با این اطلاعات هکرها می‌توانند به کلیه سایت‌های سرور دسترسی پیدا کنند.
  • سرورهای وب از داده‌های مهم و پرونده‌های سایت محافظت می‌کنند. اگر این موارد در صورت هک گم شوند، وب سایت شما دیگر کاربردی نخواهد بود.

اساساً، امنیت سمت سرور می تواند به شما در ساختن یک پایه محکم و محافظت شده برای وب سایت کمک کند. این امر نه تنها برای تجارت شما، بلکه برای تجربه کاربری (UX) و اعتماد بازدیدکنندگان مفید خواهد بود.

نکات مهم ایمن نگه‌داشتن سرور

روش‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید از آنها برای محافظت وب‌سایت خود در برابر تلاش‌های هک خارجی استفاده کنید. یک روش این است که بطور مداوم از وب‌سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا آخرین اطلاعات سایت را در صورت وقفه یا خرابی ذخیره داشته باشید. هرچند که نکات ایمنی دیگری در این راستا وجود دارد.

امنیت سمت سرور

* فایل wp-config.php را برای محافظت از اطلاعات پایگاه داده به پوشه روت منتقل کنید

 وب‌سایت وردپرسی شما حاوی پرونده‌های مهم و اصلی است که در عملکرد صحیح سایت نقش مهمی ایفا می‌کنند. یکی از این پرونده‌ها wp-config.php می‌باشد که شامل اطلاعات اساسی در بانک اطلاعاتی، از جمله جزئیات مربوط به میزا اعتبار ورود به سیستم است. از آنجا که چنین اطلاعات ارزشمندی را در خود جای داده است یک هدف مشترک برای هکرها محسوب می‌شود. اگر آن‌ها موفق به دستیابی به پایگاه داده شما شوند، می‌توانند انواع فسادها و حذف پرونده‌های موجود و حتی تزریق بدافزارها را در سایت شما فعال نمایند. انتقال فایل wp-config.php  تضمین می‌کند که اطلاعات پایگاه داده شما برای کسانی که آسیب‌زننده هستند قابل دسترسی نیست. اگرچه هکرها را به طور کامل متوقف نمی‌کند، اما می‌تواند یک لایه امنیتی لازم را اضافه کند.

دسترسی به پرونده wp-config.php به استفاده از مدیر فایل احتیاج دارد و برای این کار FileZilla را توصیه می‌شود. برای ورود به این ابزار به چند قطعه اطلاعاتی نیاز خواهید داشت، اما آنها می‌توانند به راحتی از هاست شما بدست آیند. پس از اتصال موفقیت‌آمیز، چهار صفحه اصلی را مشاهده خواهید کرد. پنل در پایین سمت راست شامل کلیه پرونده‌های وب سایت فعلی شما است. برای انتقال فایل، بر روی آن کلیک کرده و آن را به بالای پنل FTP  بکشید. در آنجا پوشه‌ای را مشاهده خواهید کرد که به سادگی با عنوان “…” همراه است. فایل  wp-config.php را در آن رها کنید: این عمل فایل wp-config.php را از دید عمومی حذف می‌کند، و این اطمینان را می‌دهد که دیگر نمی‌توان به اطلاعات پایگاه داده دسترسی پیدا کرد.

المیرا حسن‌زاده
المیرا حسن‌زاده

المیرا حسن‌زاده هستم سرپرست تیم تحریریه امن‌اس‌اس‌ال. تصمیم دارم با ارائه مطالب حرفه‌ای و تخصصی بروز در حوزه تکنولوژی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :