انواع کش و نحوه عملکرد آنها

دسته بندی ها : تکنولوژی رومینا محرر صفائی
افزونه راکت

انواع کش و نحوه عملکرد آنها را تا چه اندازه می شناسید؟ مطمئناً کش وب سایت، مرورگر و سرور به کاهش زمان بارگذاری صفحه سایت وردپرس کمک می کنند.

آیا همه کش‌ها یکسان هستند؟

قطعا خیر. لازم است بدانید که در حالت کلی حافظه کش سایت، حافظه کش مرورگر و حافظه کش سرور با هم تفاوت دارند. در این محتوا جزئیات این تفاوت را ما به شما می گوییم.

اگر تعریف درستی از سایت، مرورگر و سرورهای سرویس دهنده داشته باشید، به راحتی می توانید تفاوت آنها را درک کنید. پس،  قبل از هر چیز بهتر است این سه نوع کش را توضیح دهیم.

انواع کش

حافظه کش سایت چیست؟

حافظه کش سایت، که به عنوان حافظه نهان صفحه نیز شناخته می شود سیستمی است جهت زمانی که برای اولین بار یک صفحه بارگذاری می شود، داده هایی مانند صفحات وب، تصاویر و محتوای رسانه مشابه را بطور موقت ذخیره کند. اینکار باعث می شود که در هر بار بازدید از صفحه، محتوا را به سرعت بارگذاری کنید.

انواع کش

هنگامی که یک کاربر برای اولین بار از یک صفحه بازدید می کند، حافظه کش سایت محتوای انتخاب شده کاربر را به حافظه می دهد. اگر کاربر دوباره همان صفحه را بازدید کرد، حافظه کش سایت می تواند همان مطالب را سریعتر لود کند. اگر سرعت بارگذاری اول و دوم را مقایسه کنیم می بینیم که سرعت بارگذاری صفحه به وضوح افزایش پیدا کرده است.

به این کار “ذخیره سازی” یا کشینگ می گویند. ذخیره سازی سایت به معنی ذخیره سازی از طرف کاربر است.

یک وب سایت، فقط یک روش برای مدیریت کش از طرف کاربر دارد. کاربر می تواند به حافظه کش بگوید که چه مدت داده های ذخیره شده را نگه دارد.

اگر برروی سایت خود مطلب جدیدی اضافه کردید اما برای کاربر قابل نمایش نبود، باید در تنظیمات پنل مدیریت سایت خود حافظه کش سایت را پاک کنید.

حافظه کش مرورگر چیست؟

حافظه کش مرورگر، سیستمی است که در یک مرورگر برای ذخیره موقت اطلاعات صفحه بکار می رود . در این حافظه اطلاعاتی مانند صفحات HTML، برگه های CSS، اسکریپت های جاوا اسکریپت، تصاویر وانواع دیگر محتوای چندرسانه ای بطور موقت ذخیره می شود. به گفته گوگل هر مرورگر اینترنت مانند Chrome ، Safari ، Firefox و .. حافظه کش مرورگر دارد.

قبلا هم گفنیم که یک وب سایت می تواند با مرورگر کاربر ارتباط برقرار کند. در حقیقت وقتی اطلاعات یک صفحه به روز می شود، محتوای ذخیره شده در حافظه کش کاربر منسوخ شده به حساب می آید. دراین زمان مرورگر می داند که باید محتوای قدیمی را حذف و به روز رسانی ها را در جای خود ذخیره کند.

جدا از این، کاربر میتواند حافظه کش مرورگر خود را هرزمان که بخواهد پاک کند.

حافظه کش سرور چیست؟

این نوع ذخیره سازی اطلاعات بدون مشارکت بین کاربر و یا یک مرورگر، بطور کامل بر روی سرور انجام می شود.

انواع کش سرور شامل موارد زیر می باشند:

Object caching: ذخیره داده های پایگاه داده در حافظه سمت سرور، برای بازیابی سریع اطلاعات در بارگذاری های بعدی صفحه.

CDN caching: یک شبکه تحویل محتوا (CDN) ، گروهی از سرورهایی هستند که از لحاظ جغرافیایی در سراسر جهان قرار دارند. آنها محتوای ذخیره شده را با استفاده از سروری که به کاربر نزدیک است ارسال می کنند تا بارگذاری سریعتر انجام شود.

انواع کش

Opcode caching: کدهای PHP کامپایل شده در سرور، در یک حافظه کش ذخیره می شود تا در دفعات بعد صفحه سریعتر اجرا شود.

استفاده از حافظه کش سرور برای ذخیره سازی موقت ، “حافظه کش سمت سرور” نامیده می شود.

حال به تفاوت میان حافظه کش سایت و حافظه کش سرور و حافظه مرورگر می پردازیم:

اکنون که کش وب سایت، مرورگر و حافظه کش سرور را تعریف کردیم، طبیعتا می توانید تفاوت میان آنها را تشخیص دهید. در این بخش از محتوا جزئیات اصلی حافظه کش را به شما می گوییم:

  1. یک حافظه کش موقت، محتوا را برای بازیابی سریعتر در خود ذخیره می کند.
  2. استفاده حافظه کش برای ذخیره “Cashing” نام دارد.

در زیر تفاوت انواع کش را بطور دقیق و واضح بیان می کنیم:

  1. حافظه کش سایت، انواع خاصی از مطالب را ذخیره و در سمت کاربر کنترل می کند.
  2. حافظه کش مرورگر، نوعی از محتوا را که از طریق مرورگر در رایانه شما ذخیره می شود کنترل می کند.
  3. حافظه کش سرور، محتوا و کد نمایش داده شده، یا داده های مشابه را روی یک سرور یا چندین سرور ذخیره می کند و داده ها به جای مرورگر کاربر توسط سرور کنترل می شود.

کشینگ با WP ROCKET

WP Rocket در دنیای تکنولوژی یک افزونه پرطرفدار برای Cashing در وردپرس است که در ذخیره سازی صفحه تخصص دارد. این افزونه مانند افزونه های دیگر نصب می شود و تنها با چند کلیک می توانید آن را فعال کنید. حافظه کش سایت برای وب سایت وردپرس و قوانین حافظه پنهان مرورگر، توسط WP Rocket به طور خودکار فعال و بهینه سازی می شود. در صورت تمایل به قدرت حافظه کش بیشتر برای سرعت بخشیدن به بار گذاری سایت خود، گزینه های بیشتری نیز وجود دارد.

راکت

می توانید حافظه کش را برای دستگاههای دسکتاپ، موبایل  فعال کرده و برای حافظه کش زمان انقضا را تعیین کنید.

گزینه های پیشرفته برای بهینه سازی فایل نیز وجود دارد که با استفاده از آن می توانید عملکرد سایت را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید:

  1. Minify HTML: فضای خالی بین تگ‌ها را حذف می کند.
  2. Combine google font file: با combine google font file  تعداد درخواست های HTML  کاهش می یابد.
  3. Remove query string from static recources:  رشته‌های کوئری هر نسخه از پرونده های استاتیک را حذف کرده و در عوض آن را در نام پرونده کد گذاری می کند تا به کمک نام پرونده نمره GTMetrix را بهبود بخشد.
  4. Minify css files: فضای خالی بین دستورات را حذف می کند.
  5. Combine CSS files: همه اسناد را با هم ترکیب کرده و باعث کاهش درخواست های HTTP  می شود.
  6. Optimize css delivey: بهینه سازی تحویل css  را برای بالا بردن سرعت بارگذاری انجام داده وCSS  هایی مسدود شده را از بین می برد.
  7. Minify JavaScript files: فضای خالی بین کدهای جاوا اسکریپت را حذف می کند.
  8. Combine JavaScript files: با ترکیب کردن اسناد CSS، ترکیب کردن پرونده های JavaScript  و با استفاده ازJavaScript  داخلی، به کاهش درخواست HTTP  کمک می کند.
  9. Load JavaScript deferred:  JavaScript های مسدود شده در سایت را برای سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری حذف می کند.

بجز WP Rocket افزون های متنوع زیادی جهت Cashing سایت وجود دارد که پس از تحقیق لازم می توانید از افزونه مدنظرتان استفاده کنید.

منبع

رومینا محرر صفائی
رومینا محرر صفائی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :