انواع کنترل پنل هاست

دسته بندی ها : تکنولوژی محمد یاری پور
اصطلاحات هاستینگ

کنترل پنل هاست ابزاری محبوب است که برای مدیریت سرویس هاست استفاده می شود. شما می توانید انواع فعالیت ها را با آن انجام دهید؛ نام دامنه خود را مدیریت کنید، برنامه ها را نصب کنید، حساب های ایمیل را ایجاد و مدیریت کنید، فایل های وب سایت را آپلود کنید و غیره.

البته در صورتی که به سرور دسترسی داشته باشید می توانید با ورود به سرور همه این کارها را بطور مستقیم نیز انجام دهید. این کار نیاز به دانش در زمینه کار با سرور دارد. با یک اشتباه ممکن است کل سایت خراب شود. علاوه بر این، کنترل پنل ها معمولاً  به صورت بصری و ساده هستند و باعث صرفه جویی در وقت شما می شوند.

می توانید پنل های زیادی را در اینترنت مشاهده کنید که هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی هستند. در این مقاله امن اس اس ال متداول ترین کنترل پنل ها را بررسی می کند.

انواع کنترل پنل هاست

    1. سی پنل

    2. پلسک

    3. اچ پنل

    4- دایرکت ادمین

    5- وبمین

    6. ISPmanager

1. سی پنل ؛ محبوب ترین کنترل پنل هاست

این پنل فقط برای سیستم عامل لینوکس در دسترس و یکی از محبوب ترین کنترل پنل ها محسوب می شود. این نرم افزار دارای رابط گرافیکی و رابط مدیریت سرور از طریق WHM (مدیر میزبان وب) است. از آنجا که این محیط ها با هم کار می کنند، امکان مدیریت وب سایت شما در هر یک از آنها وجود دارد.

کنترل پنل هاست
کنترل پنل هاست

سی پنل ویژگی های مختلف زیادی دارد. همه امکانات در یک صفحه قرار دارند که دسترسی به آن بسیار راحت است، زیرا برای رسیدن به بخشی که نیاز دارید نیازی به کلیک بر روی منوهای مختلف نخواهید داشت. علاوه بر این، همه ویژگی ها توضیحات کوتاهی دارند که در آن مشخص شده است که چه کاری می توانند انجام دهند.

ویژگی‌های مهم سی پنل به شرح زیر است :

    تنظیمات نام دامنه

    ایجاد و مدیریت ایمیل، مدیریت فیلترهای اسپم و پاسخ خودکار به ایمیل ها

    آمار بازدیدکنندگان

    ایجاد و مدیریت پایگاه داده

    ویژگی های امنیتی مانند انسداد IP

    مانیتور مصرف منابع هاست

    تهیه نسخه پشتیبان از هاست

    مدیر فایل و ایجاد FTP برای کاربران

2. پلسک

برای سیستم عامل های ویندوز و لینوکس در دسترس و بسیار محبوب است. این محبوبیت در در بین ارائه دهندگان سرور در اروپا بسیار زیاد است. می توان Plesk را به عنوان یکی از راحت ترین و آسان ترین پنل‌ها برای ویندوز و لینوکس در نظر گرفت.

کلیه گزینه ها در پلسک به دسته های مختلفی تقسیم و در قالب لیست در سمت چپ کنترل پنل نمایش داده می شوند. با پلسک سرورهای جداگانه را می توان در یک پنل مدیریت کرد.

رابط کاربری پلسک بسیار ساده و واضح است و همه چیز را می توان با چند کلیک انجام داد. یکی از ویژگی های بارز پلسک، تنوع ابزارهای اتوماسیون است که باعث صرفه جویی در وقت و منابع شما می شوند، بنابراین می توانید با خیال راحت بر توسعه وب سایت خود متمرکز شوید.

یکی دیگر از خصوصیات Plesk تنوع سطح ورود به سیستم است که شامل 4 سطح بوده و مجوزها و مسئولیتهای مختلفی دارند:

    Administrator – بالاترین سطح ، امکان مدیریت و تنظیم موارد اصلی سیستم و همچنین مدیریت چندین سرور (در صورت وجود)

   Client/Reseller – ایجاد و مدیریت گروه های مختلف دامنه امکان پذیر است و مجوزها توسط مدیر سیستم داده می شود

    Domain Owner – مدیریت فقط یک نام دامنه امکان پذیر است و گزینه های مدیریت از پیش تعیین شده هستند

    Mail User – پایین ترین سطح است که فقط امکان ورود به وب میل و مدیریت رمزهای عبور را دارد

پنل های cPanel و Plesk محبوب ترین و متداول ترین پانل ها در سراسر جهان هستند. البته برخی از شرکت ها پنل‌های مخصوص خود را برای مشتریانشان ایجاد می کنند. به عنوان مثال، هاستینجر hPanel را طراحی کرده است. می توانید توضیحات آن را در زیر مطالعه کنید.

3. hPanel

یک کنترل پنل است که توسط یک شرکت هاستینگ برای کاربران طراحی شده و جهت سیستم عامل لینوکس در دسترس است. همچنین hPanel در حال حاضر فقط می تواند برای هاست اشتراکی استفاده شود.

hPanel کمی شبیه به cPanel به نظر می رسد، گرچه یک نسخه راحت تر از سی پنل است. به عنوان مثال، اگرچه همه گزینه ها در صفحه اول قرار دارند اما وقتی یکی از آنها را انتخاب می کنید یک سمت منو در سمت چپ صفحه ظاهر می شود. بنابراین کنترل بخشهای مختلف آسان تر خواهد بود.

این کنترل پنل شامل کلیه عملکردهای اصلی مورد نیاز شماست. از جمله مدیریت دامنه و ایمیل، ویرایشگر DNS، مدیر فایل و بانک اطلاعاتی و غیره. شما همچنین می توانید امنیت هاست را مدیریت کنید؛ رمزعبور را برای دایرکتوری‌ها تنظیم کنید، IP ها را بلاک کنید و غیره.

کنترل پنل هاست
کنترل پنل هاست

4. دایرکت ادمین ؛ ساده ترین کنترل پنل هاست

این کنترل پنل برای سیستم های لینوکس و BSD در دسترس بوده و یکی از ساده ترین، سریعترین و پایدار ترین پانل ها است. رابط کاربری آن بسیار کاربر پسند و یکی از ارزان ترین ها نیز هست.

همه گزینه ها در طبقه بندی شده و در صفحه اول قرار دارند. این کنترل پنل همچنین از چندین سطح دسترسی مختلف پشتیبانی می کند: Administrator ، User و Reseller. علاوه بر این، دارای ابزار ضد اسپم اختصاصی نیز است. مشاهده آمار کامل استفاده از هر منبع ممکن وجود دارد و به طول کل گزینه ها و امکانات زیادی دارد، از جمله مدیریت DNS، ایجاد بانک اطلاعاتی و مدیریت آن، ایجاد نسخه پشتیبان، مدیریت فایل و غیره. مهم ترین ویژگی اصلی این کنترل پنل هاست سادگی آن است. برای درک و استفاده از آن اصلاً لازم نیست دانش بالایی داشته باشید.

5. وب مین

این پنل وب برای برخی از سیستم های یونیکس از جمله سیستم های BSD ، کلیه سیستم های لینوکس و سولاریس در دسترس نیست. علاوه بر این، برای سیستم عامل ویندوز نیز به صورت محدود در دسترس است، به این معنا که نصب Webmin روی ویندوز امکان پذیر است، اما همه عملکردهایش فعال نمی شود.

بدیهی است که طراحی وبمین را نمی توان بسیار کاربر پسند و ساده نامید، اگرچه بسیار قابل تنظیم و بهینه سازی است. به عنوان مثال، برای پیکربندی دستورالعمل ها و ویژگی های Apache دارای یک وب سرور Apache است. علاوه بر این، توسعه دهندگان وبمین چندین برگه را بر اساس cPanel ایجاد کردند تا با اهداف مختلف و انواع هاست مطابقت داشته باشند:

    Usermin – رابط وب برای مدیریت ایمیل، تنظیم فیلترهای ایمیل، رمز عبور و غیره

    Cloudmin – رابط کاربری برای مدیریت سرورهای مجازی

    Virtualmin – برای مدیریت چندین سرور مجازی (مانند پلسک) استفاده می شود

ممکن است Webmin به اندازه سایر پنل های شرح داده شده در این مقاله ساده نباشد اما کاملاً رایگان است و در برخی سیستم عامل ها قابل نصب است.

6. ISPmanager

این کنترل پنل ویژه لینوکس است که به طور گسترده ای در بین شرکت های هاستینگ اروپای شرقی مورد استفاده قرار می گیرد. از طراحی بسیار ساده و ابتدایی برخوردار است اما باعث راحتی کمتر آن نمی شود.

دو نسخه از این کنترل پنل وجود دارد؛ Lite و Business.

مورد با نام LiteT جدا از سایر ویژگی هایی که کم و بیش برای هر کنترل پنل رایج است، می تواند برای مدیریت وب سرورها، ایجاد کاربران با سطح دسترسی متفاوت، دریافت داده از سرورهای ریموت و غیره مورد استفاده قرار گیرد و بیشتر برای سرورهای اختصاصی و VPS استفاده می شود.

در پایان محتوا باید عرض کنیم همه کنترل پنل های فوق دارای خصوصیات منحصر به خود و جوانب مثبت و منفی بوده و تعیین اینکه کدامیک بهترین است، بسیار سخت است.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :