تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی چه تفاوتی دارند؟

دسته بندی ها : تکنولوژی محمد یاری پور
کسب و کار اینترنتی

تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی چه تفاوتی دارند؟ تجارت الکترونیکی ( e-commerce ) چیزی نیست جز خرید و فروش کالاها در سراسر وب. در عوض، کسب و کار الکترونیکی ( e-business ) کمی متفاوت است زیرا تنها به معاملات تجاری محدود نمی شود ، بلکه خدمات دیگری نیز ارائه می دهد. این دو حالت در حال توسعه تجارت است که با گذشت زمان اهمیت بیشتری پیدا می کنند.

روزهایی که شما مجبور بودید برای خرید یک کالای واحد به بازار بروید سپری شده است. امروزه شما فقط باید کالای خود را آنلاین سفارش دهید و کالای مورد نظرتان در عرض چند دقیقه به دست شما می رسد. خرید آنلاین فقط به دلیل سادگی و راحتی آن محبوبیت زیادی پیدا می کند. این امر فقط به دلیل دو شبکه الکترونیکی ، یعنی تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی امکان پذیر است.

تجارت الکترونیکی کسب و کار الکترونیکی

تجارت الکترونیکی به معاملات این شرکت با مشتریان یا تأمین کنندگان خود نگران است. در مقابل، کسب و کار الکترونیکی به کمک صنعت و تجارت و با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات متعهد است. مقاله ارائه شده برای شما تفاوت تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی را توضیح می دهد.

تجارت الکترونیکی ، تجارت الکترونیکی

تعریف تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی مخفف اختصاری است که برای تجارت در اینترنت استفاده می شود. فرایندی که از طریق آن خرید ، فروش ، معامله ، سفارش و پرداخت کالاها و خدمات از طریق اینترنت انجام می شود و به عنوان تجارت الکترونیکی شناخته می شود. در این نوع معاملات تجاری آنلاین، فروشنده می تواند بدون داشتن تعامل چهره به چهره با خریدار ارتباط برقرار کند.

نمونه هایی از تجارت الکترونیکی ، کسب و کار الکترونیکی

برخی از نمونه های کاربردهای تجارت الکترونیکی در دنیای واقعی عبارتند از بانکداری آنلاین، خرید آنلاین، رزرو بلیط آنلاین، شبکه های اجتماعی و غیره.

شرط اصلی تجارت الکترونیکی یک وب سایت است. بازاریابی، تبلیغات، فروش و انجام معاملات با کمک اینترنت انجام می شود. در حقیقت هر معامله پولی که با کمک رسانه های الکترونیکی انجام می شود تجارت الکترونیکی است. موارد زیر شامل انواع تجارت الکترونیکی است:

    B2B – فرایندی که در آن خرید و فروش کالاها و خدمات بین مشاغل با عنوان Business to Business شناخته می شود. مثال: اوراکل ، علی بابا ، کوالکام و غیره.

    B2C – فرایندی که کالاها توسط مشتری به مشتری فروخته می شوند. مثال: اینتل ، دل و غیره

    C2C – معامله تجاری بین مشتری به مشتری. مثال: OLX ، Quickr و غیره

    C2B – معامله تجاری بین مشتری با یک کسب و کار.

تجارت الکترونیکی کسب و کار الکترونیکی

تعریف کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار الکترونیکی، که جدیدا به عنوان e-business شناخته می شود، به دلیل حضور آنلاین در تجارت است. همچنین e-business می تواند به عنوان شغلی تعریف شود که با کمک اینترنت یا تبادل داده الکترونیکی انجام می شود، یعنی به عنوان کسب و کار الکترونیکی شناخته می شود. تجارت الکترونیکی یکی از مؤلفه های مهم کسب و کار الکترونیکی است ، اما یک بخش اساسی نیست.

کسب و کار الکترونیکی فقط به خرید و فروش کالاها محدود نمی شود بلکه شامل فعالیت های دیگری است که بخشی از مشاغل را نیز شامل می شود، مانند ارائه خدمات به مشتریان، برقراری ارتباط با کارمندان، مشتری یا شرکای تجاری که در صورت تمایل می توانند با این شرکت تماس بگیرد.

دو نوع کسب و کار الکترونیکی وجود دارد که عبارتند از:

    Pure-Play: مشاغلی که فقط وجود الکترونیکی داشته باشد. مثال: Hotels.com

    Brick and Click: مدل تجارتی که در آن تجارت هم در حالت آنلاین یعنی الکترونیکی و هم به صورت آفلاین یعنی در حالت فیزیکی وجود دارد.

تفاوتهای اساسی بین تجارت الکترونیکی ، کسب و کار الکترونیکی

نکات ارائه شده در زیر از آنجا که با تفاوت بین e-commerce و e-business در ارتباط است قابل توجه است:

    خرید و فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت به عنوان تجارت الکترونیکی شناخته می شود. بر خلاف کسب و کار الکترونیکی، که یک حضور مطلق الکترونیکی در تجارت است که توسط آن تمام فعالیت های تجاری از طریق اینترنت انجام می شود.

    e-commerce یکی از مؤلفه های اصلی کسب و کار الکترونیکی است.

تجارت آنلاین

    تجارت الکترونیکی معاملات مربوط به پول را شامل می شود ، اما کسب و کار الکترونیکی فعالیت های پولی و هم افزایی را نیز شامل می شود.

    تجارت الکترونیکی یک رویکرد برون گرایانه دارد که مشتریان، تأمین کنندگان، توزیع کنندگان و غیره را در بر می گیرد. از طرف دیگر کسب و کار الکترونیکی یک رویکرد مبهم دارد که فرآیندهای داخلی و خارجی را نیز در بر می گیرد.

تجارت الکترونیکی به وب سایتی نیاز دارد که بتواند تجارت را نمایندگی کند. در مقابل ، کسب و کار الکترونیکی برای اجرای مشاغل از طریق اینترنت جدا از یک وب سایت به مدیریت روابط با مشتری و برنامه ریزی منابع سازمانی نیز نیاز دارد.

تجارت الکترونیکی برای ارتباط با سایر نقاط جهان از اینترنت استفاده می کند. برخلاف تجارت الکترونیکی ، از اینترنت ، اینترانت و اکسترانت برای ارتباط با طرفین استفاده می شود.

نتیجه مقایسه e-commerce ، e-business

e-commerce بخش عمده‌ای از e-business است. همچنین می توان گفت که تجارت الکترونیکی زیر مجموعه وب سایت های کسب و کار الکترونیکی است، اما e-business لزوما e-commerce نیست.

در حال حاضر بیشتر شرکت های کسب و کار الکترونیکی صرفاً برای جذب حداکثر بازار حضور دارند. برخی از وب سایت‌های تجارت الکترونیکی از سالهای گذشته پدید آمده اند که در حال از بین بردن بازار تجارت‌های سنتی ، مانند Flipkart ، Amazon ، eBay و غیره هستند.

در صورتی که ایده‌ای برای شروع کسب و کار دارید و دقیقا نمی دانید باید از کجا شروع کنید و اطلاعات زیادی از اصطلاحات بازار کار در اینترنت ندارید می توانید همین امروز با امن اس اس ال ارتباط برقرار کرده و کلیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید.

تجارت الکترونیکی

همچنین در صورتی که تمایل دارید، می توانیم کلیه مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی از جمله انتخاب نام سایت، خرید هاست میزبانی، خرید و نصب قالب، نصب گواهینامه ssl و تولید محتوا را برای شما انجام دهیم.

همین امروز با ایمیل [email protected] و یا شماره 09379793161 تماس گرفته یا در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توئیتر، واتس اپ و .. با ما در ارتباط باشید.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :