تفاوت بازاریاب و فروشنده در چیست؟

دسته بندی ها : سئو المیرا حسن‌زاده
تقویم محتوایی

وقتی صحبت از تفاوت بازاریاب و فروشنده می‌شود اکثریت افراد سردرگم می‌شوند زیرا اغلب شخص فروشنده را نسبت به بازاریاب معتبرتر می‌بینند. از این جمله می‌توان این نتیجه را گرفت که شرکت‌ها بازاریاب استخدام می‌کنند تا فروش بیشتری را برای آن‌ها به ارمغان آورد. هر چقدر که این مسئله سخت باشد اما باید بپذیریم که آنها در نوشتن خبرنامه‌ها، شبکه‌سازی و انجام فعالیت‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی عملکرد بهتری دارند.  به عبارت ساده‌تر؛ بازاریابی همه کارهایی‌ست که شما برای فروش انجام می‌دهید و فروش، ارسال محصول به مشتری و بسته شدن پرونده فروش است که منجر به کسب درآمد می‌شود. بنابراین، می توانید بگویید..

– بازاریابی پولی‌ست که از در خارج شده

– فروش پولی‌ست که دوباره برمیگردد.

برای صاحبان مشاغل کوچک معمولاً بازاریابی در مدت زمان طولانی‌تری صورت می‌گیرد. افرادی که بازاریاب خوبی هستند، اغلب در فروش عملکرد خوبی ندارند و بالعکس. این دسته از افراد شخصیت‌ها و ذهنیت‌های مختلفی به خود می‌گیرند. به ندرت فردی را پیدا خواهید کرد که در هر دو مورد خوب باشد. این مسئله برای کارآفرینان نیز صدق می‌کند. زیرا آن‌ها خیلی بهتر از دیگران هستند اما به دلیل اینکه مجبورند در هر دو نقش بازی کنند در یکی از آن‌ها عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند.

تفاوت بازاریاب و فروشنده

تفاوت بازاریاب و فروشنده

همان‌طور که گفته شد برای اینکه بتوانید فروش بیشتری داشته باشید باید بازاریابی خوبی انجام دهید. اما قبل از اینها نیاز است تا تفاوت بازاریاب و فروشنده را بدانید. هر چقدر که فروشنده را اصلی‌ترین رکن بدانید اما نمی‌توانید نقش بازاریاب در فروش محصول را نادیده بگیرید. از همین‌رو هر کدام از این مباحث را به صورت جداگانه خدمت شما معرفی می‌کنیم تا تفاوت میان آن‌ها را درک کنید.

* بازاریابی را بیشتر بشناسید

این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که بازاریابی شامل هر چیزی‌ست که می‌تواند منجر به فروش محصول یا کالا شود. در این قسمت برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های بازاریابی را معرفی کردیم؛

* شبکه‌سازی و ایجاد روابط

* فعالیت در رسانه‌های اجتماعی

* تبلیغات و ایجاد روابط عمومی

* ارسال ایمیل‌های مستقیم

* شرکت در رویدادهای تبلیغاتی ویژه

* رسیدگی به سوالات دریافتی

* انتشار مقالات و وبلاگ‌نویسی

* فروش، ارائه پاداش به مشتری

* تحقیقت بازار و بررسی نیاز مشتری

* برندسازی و ایجاد پیام‌ تبلیغاتی

* برنامه ریزی و استراتژیک بازار

فارغ از تمام موارد گفته شده؛ زمانی که صحبت از تفاوت بازاریاب و فروشنده می‌شود، باید بگوییم زمانی که صاحبان سرمایه شما را به عنوان بازاریاب استخدام می‌کنند انتظار دارند تا با آموزش‌هایی درست و استراتژی‌های مناسب مشتریان را راضی نگه‌دارید و با بررسی‌هایی که انجام می‌دهید قیمت‌گذاری دقیقی بر روی محصولات و خدمات بگذارید تا از این طریق علاوه‌براینکه مشتریان جدیدی را جذب نمائید، فروش بالایی را نیز داشته باشید. شاید کمی سخت باشد که فکر کنید بازاریابی حتی طراحی محصول و توسعه و بسته‌بندی آن را نیز شامل می‌شود. به‌طور کلی هر چیزی که منجر به فروش شود را می‌توان بازاریابی نامید.

* فروش شامل چه فعالیت‌هایی می‌شود؟

بیایید کمی با راستای فعالیت فروشندگان آشنا شویم؛

  • پاسخ به سوالات
  • ارائه پیشنهاد
  • پرداختن به نگرانی‌های مشتریان
  • مذاکره
  • درخواست فروش پس از تکمیل قرارداد فروش

با نگاهی به فعالیت‌های شخص فروشنده میتوان به این مسئله پی برد که او نه تنها دار شغل خود مشغول به فعالیت است بلکه وظیفه یک بازاریاب را نیز به دوش می‌کشد. درواقع انجام کارهایی از قبیل شبکه‌سازی، پاسخ دادن به سوالات، تماس با مشتریان قدیمی و… از جمله کارهایی‌ست که یک بازاریاب نیز باید صورت دهد. به همین دلیل است که فروشندگان پول خوبی بابت کارهایی که انجام می‌دهند دریافت می‌کنند. همین مسئله را می‌توان عاملی بر یک قدم جلوتر بودن فروشندگان نسبت به بازاریابان نیز دانست. نکته دیگری که باعث می‌شود فروشندگی را یک کار با درآمد خوب دانست این است که اکثر صاحبان مشاغل تلاش می‌کنند که خودشان نقش فروشنده را داشته باشند زیرا دیگر خبری از کمیسیون فروش نخواهد بود و تمام سود به جیب خودشان می‌رود.

به ندرت می‌توانید فروشندگانی را پیدا کنید که با هدف اخذ کمیسیون بیشتر و یا رسیدن به جایگاهی بالاتر، اقدام به جذب مشتری بیشتر و البته فروش محصولات یا خدمات نمی‌کنند. با توجه به این مسئله که فروشندگی کاری سخت و دشوار به حساب می‌آید، افرادی که استخدام می‌شوند تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند هم در بخش فروش و هم بازاریابی عملکرد خوبی از خود نشان دهند. هر چند که اغلب فعالیت‌های آنان در راستای بازاریابی است.

المیرا حسن‌زاده
المیرا حسن‌زاده

المیرا حسن‌زاده هستم سرپرست تیم تحریریه امن‌اس‌اس‌ال. تصمیم دارم با ارائه مطالب حرفه‌ای و تخصصی بروز در حوزه تکنولوژی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :