تفاوت سرور و کلاینت

دسته بندی ها : متفرقه محمد یاری پور
کلاینت سرور

تفاوت سرور و کلاینت این است که کلاینت یک ماشین یا برنامه ای است که از طریق وب خدمات درخواست می کند در حالی که سرور یک ماشین است یا برنامه ای که مطابق درخواست کلاینت خدمات به کلاینت ارائه می دهد.

شبکه جهانی وب (WWW) به رایانه ها و سایر دستگاه ها اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دستگاه های موجود در شبکه نیاز به دریافت خدمات مختلف از جمله داده ها و منابع دارند. WWW مطابق با مدل سرویس دهنده-کلاینت کار می کند. دستگاه ها یا برنامه هایی که به خدمات نیاز دارند سرویس گیرنده و دستگاه هایی که خدمات به کلاینت ارائه می دهند سرور نامیده می شوند. کلاینتان جلسات ارتباطی را با سرورها آغاز می کنند. سرورها منتظر درخواست های ورودی می مانند و به آنها پاسخ می دهند.

کلاینت چیست

کلاینت می تواند یک دستگاه یا برنامه باشد. دستگاه کلاینت دستگاهی است که کاربران نهایی برای دسترسی به وب از آن استفاده می کنند. رایانه های رومیزی ، لپ تاپ ها ، تلفن های هوشمند ، تبلت ها نمونه هایی از دستگاه ها هستند. برنامه کلاینت برنامه ای است که به کاربر اجازه می دهد از طریق وب درخواست کند. یک مثال مرورگر وب است. کاربر می تواند از طریق مرورگر وب درخواست یک صفحه وب را ارائه دهد. علاوه بر این ، برنامه هایی که می توانند پشتیبانی آنلاین ، موضوعات و غیره را دریافت کنند نیز می توانند به عنوان کلاینت در نظر گرفته شوند.

تفاوت سرور و کلاینت
تفاوت سرور و کلاینت

سرور چیست

سرور دستگاهی است که خدمات را به درخواست کلاینت ارائه می دهد. این دستگاه ها برنامه های سرور را اجرا می کنند. یک سرور واحد می تواند به طور همزمان به چندین کلاینت سرویس ارائه دهد. معمولاً سرورها به طور مداوم اجرا می شوند. می تواند چندین سرور در یک ماشین وجود داشته باشد. به عنوان مثال ، می تواند هم سرورهای وب و هم سرورهای پرونده برای جدا کردن کلاینت های مختلف به طور همزمان در حال اجرا باشند. همچنین وجود سرویس گیرنده و سرور در یک دستگاه ممکن است.

یک سرور از منابع وب ، برنامه های وب میزبان و ذخیره داده های برنامه تشکیل شده است. سرورها انواع مختلفی دارند. سرورهای وب صفحات وب را ارائه می دهند. سرورهای پایگاه داده سیستم های مدیریت پایگاه داده (DBMS) را اجرا می کنند. سرورهای پرونده فایلهای رایانه ای را ارائه می دهند. برخی از سرورها منابع مشترکی را در اختیار کلاینت قرار می دهند. سرور همیشه به درخواست های کلاینتان گوش می دهد. وقتی درخواستی را دریافت می کند ، با پیامی به آن پاسخ می دهد.

کلاینت و سرور با هم مکانیزمی را برای برقراری ارتباط دستگاه های موجود در شبکه با یکدیگر تشکیل می دهند. هر دو آنها یک مدل معماری برای وب ایجاد می کنند که متناسب با چرخه درخواست و پاسخ کار می کند.

تفاوت بین کلاینت و سرور

کلاینت دستگاه یا برنامه ای است که به خدمات از طریق وب نیاز دارد. سرور دستگاه یا برنامه ای است که با ارائه خدمات به کلاینت ، به درخواست های کلاینت پاسخ می دهد.

عملکرد

یک کلاینت از سرور درخواست محتوا یا عملکرد می کند. وقتی کلاینت درخواست خدمات می کند ، سرور توابع یا خدمات را به کلاینت ارائه می دهد. این تفاوت بین سرویس گیرنده و سرور است.

مثال ها

رایانه های رومیزی ، لپ تاپ ها ، تلفن های هوشمند ، تبلت ها و مرورگرهای وب نمونه هایی از این موارد برای کلاینتان است. سرورهای پایگاه داده ، سرورهای پرونده و وب سرورها برخی از مثالها برای سرورها هستند.

نتیجه

تفاوت کلاینت و سرور در این است که کلاینت یک ماشین یا برنامه ای است که از طریق وب درخواست خدمات می کند در حالی که سرور یک ماشین یا برنامه ای است که مطابق درخواست کلاینت خدمات به کلاینت ارائه می دهد. هر دو سرویس گیرنده و سرور به دستگاه های موجود در شبکه اجازه می دهند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :