تفاوت http و https

دسته بندی ها : گواهینامه ssl المیرا حسن‌زاده
آشنایی با تفاوت http و https

با توجه به این مسئله که امروزه داده‌ها جایگاه بسیار ویژه‌ای در زندگی انسان‌ها پیدا کرده‌اند و به عنوان مقوله‌ای مهم شناخته می‌شوند برآن شده‌ایم تا شما را با محوریت فعالیت‌های آنان آشنا کنیم. پروتکل‌های مختلفی در این راستا وجود دارد که از جمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به http و https اشاره کرد. مطمئنا آشنایی با این نوع از پروتکل‌ها به شما کمک می‌کند تا آگاهانه‌تر برای رسیدن به اهداف‌تان تصمیم‌گیری‌های نهایی را انجام دهید. اما سوال مهمی که ذهن بسیاری را مشغول می‌کند این است که تفاوت http و https در چیست؟ با توجه به اهمیت بالای این سوال در تصمیمات، در نظر داریم توضیحاتی در این راستا خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

HTTP چیست؟

برای اینکه با تفاوت http و https آشنا شوید، در وهله اول باید تعریف و عملکرد هرکدام را بشناسید. ازهمین‌رو باید بدانید که فرم کامل http پروتکل انتقال Hypertext است. HTTP مجموعه‌ای از قوانین و استانداردها را ارائه می‍دهد که چگونگی انتقال هرگونه اطلاعات در شبکه جهانی وب را تعیین می‌کند. به عبارت ساده‌تر HTTP برای ارتباط با مرورگرها و سرورهای وب، قوانین استانداردی را ارائه می‌دهد. HTTP یک پروتکل شبکه لایه‌ای برنامه‌ایست که در بالای TCP ساخته شده است. HTTP از متن ساختار یافته Hypertext استفاده می‌کند تا پیوند منطقی بین گره‌های حاوی متن را برقرار نماید. همچنین به عنوان “پروتکل بدون تابعیت” شناخته می‌شود زیرا هر دستور بدون استفاده از مرجع فرمان قبلی قابلیت اجرا شدن دارد.

آشنایی با تفاوت http و https

مزایای HTTP

  • امکان پیاده‌سازی http با پرتکل‌های دیگر در اینترنت یا سایر شبکه‌ها وجود دارد
  • صفحات http در حافظه‌های رایانه‌ای و اینترنتی ذخیره می‌شوند، بنابراین به سرعت قابل دسترس می‌باشند.
  • بستری مستقل در امکان حمل و نقل متقابل در پلتفرم را فراهم می‌آورد.
  • به پشتیبانی Runtime احتیاج ندارد.
  • از طریق فایروال برای برنامه‌های جهانی قابل استفاده است.

محدودیت‌های http

  • هیچ حریم خصوصی در آن وجود ندارد و هرکسی می‌تواند محتواها را ببیند.
  • یکپارچگی داده‌ها مسئله بزرگی‌ست زیرا هرکسی می‌تواند محتوا را تغییر دهد. به همین دلیل پروتکل ناامنی شناخته شده است که هیچ روش رمزگذاری ندارد.
  • هرکسی که درخواست را رهگیری کند می‌تواند نام کاربری و رمز عبور را بدست آورد.

HTTPS چیست؟

HTTPS مخفف عبارت Hyper Text Transfer Protocol Secure است. این نسخه بسیار پیشرفته و امن از HTTP می‌باشد که از پورت شماره 443 برای ارتباط داده استفاده می‌کند. و این امکان را می‌دهد تا با رمزگذاری کل ارتباطات باSSL ، معاملات امن انجام صورت گیرد. این ترکیبی از پروتکل SSL / TLS و HTTP است. علاوه بر این امکان شناسایی سرور رمزگذاری شده و ایمن شبکه را نیز فراهم می‌آورد.HTTPS  همچنین به شما امکان ایجاد ارتباط رمزگذاری شده ایمن بین سرور و مرورگر را نیز می‌دهد. این امنیت دو جهته داده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد که از هرگونه سرقت و اطلاعات حساس بالقوه درامان است. در پروتکل HTTPS معاملات SSL با کمک الگوریتم رمزگذاری مبتنی بر کلید مذاکره می‌شود. این کلید به طور کلی 40 یا 128 بیت استحکام دارد.

تفاوت http و https در چیست؟

مزایای https

  • از مزایایی که باعث ایجاد تفاوت میان http و https می‌شود می‌توان به تغییر مسیر در مکان اشاره کرد. زیرا شما با تایپ کردن https یک اتصال امن را برای خود رقم خواهید زد.
  • بانکداری‌های آنلاین در امن‌ترین شرایط ممکن، معاملات تجارت الکترونیکی را صورت می‌دهند.
  • فناوری SSL به محافظت از کاربران پرداخته و به همان نسبت اعتماد آن‌ها را افزایش داده است.
  • یک مقام مستقل هویت صاحب گواهی را تأیید می‌کند. بنابراین هر گواهی SSL شامل اطلاعات منحصر به فرد و معتبر در مورد صاحب گواهی است.

محدودیت‌های https

  • پروتکل HTTPS نمی‌تواند جلوی سرقت اطلاعات محرمانه از صفحات ذخیره شده در مرورگر را بگیرد.
  • داده‌های SSL فقط هنگام انتقال بر روی شبکه رمزگذاری می‌شوند. بنابراین امکان حذف متن از حافظه مرورگر وجود ندارد.
  • HTTPS می‌تواند به‌راحتی محاسبات و همچنین سرریز شبکه از سازمان را افزایش دهد.
المیرا حسن‌زاده
المیرا حسن‌زاده

المیرا حسن‌زاده هستم سرپرست تیم تحریریه امن‌اس‌اس‌ال. تصمیم دارم با ارائه مطالب حرفه‌ای و تخصصی بروز در حوزه تکنولوژی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :