دیتاسنتر چیست و شامل چه امکاناتی است؟

دسته بندی ها : متفرقه محمد یاری پور
دیتاسنتر

دیتاسنتر تسهیلاتی است که عملیات و تجهیزات مشترک IT را به منظور ذخیره سازی ، پردازش و انتشار داده ها و برنامه های کاربردی متمرکز می کند. از آنجا که دیتاسنتر شامل دارایی های مهم و اختصاصی یک سازمان است، دیتا‌سنترها برای تداوم فعالیت های روزانه بسیار مهم هستند. در نتیجه ، امنیت و قابلیت اطمینان مراکز داده و اطلاعات آنها از اولویت های اصلی هر سازمان است.

در گذشته ، دیتا‌سنترها زیرساختهای فیزیکی بسیار کنترل شده ای بودند ، اما فضای کلود از زمان پیدایش این مدل را تغییر داده است. به جز در مواردی که محدودیتهای نظارتی به یک دیتاسنتر در محل و بدون اتصال به اینترنت نیاز دارند ، بیشتر زیرساخت های مرکز داده های مدرن از سرورهای فیزیکی در یک لوکیشن به زیرساخت های مجازی که از برنامه ها و بارهای کاری در محیط های مولتی کلود پشتیبانی می کند ، تبدیل شده اند.

نقش دیتاسنتر

مراکز داده بخشی جدایی ناپذیر از شرکت هستند که برای پشتیبانی از برنامه های تجاری و ارائه خدمات از قبیل:

    ذخیره سازی داده ها ، مدیریت ، تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی

    برنامه های ارتباطی مانند ایمیل

    معاملات تجارت الکترونیکی با حجم بالا

    ایجاد بسترهای بازی آنلاین

    داده های بزرگ ، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

دیتاسنتر

امروزه ، بیش از 7 میلیون مرکز داده در سراسر جهان وجود دارد. عملاً کلیه مشاغل و نهادهای دولتی دیتاسنتر اختصاصی خود را ایجاد و نگهداری می کنند. البته امروزه راه های زیادی جهت مالکیت سرور وجود دارد ، مانند اجاره سرورها، استفاده از خدمات دیتاسنتر که توسط شخص ثالث اداره می شود یا استفاده از خدمات عمومی مبتنی بر کلود توسط میزبان هایی مانند آمازون ، مایکروسافت ، سونی و گوگل.

اجزای اصلی یک مرکز داده

معماری ها و الزامات مرکز داده ها می توانند تفاوت زیادی داشته باشند. به عنوان مثال ، یک مرکز داده جهت ارائه خدمات ابری برای آمازون ، امکانات ، زیرساخت ها و الزامات امنیتی را مطالبه می کند که به طور قابل توجهی با یک دیتاسنتر کاملاً خصوصی متفاوت است ، مانند مرکز ساخته شده برای یک سازمان دولتی که به تأمین امنیت داده های طبقه بندی شده اختصاص دارد.

صرف نظر از طبقه بندی، کارآیی مرکز داده از طریق سرمایه گذاری متعادل در تأسیسات و تجهیزات موجود در آن انجام می شود. علاوه بر این ، از آنجا که مراکز داده اغلب دارای داده ها و برنامه های مهم در سازمان هستند ، ضروری است که تجهیزات در مقابل هکرها و حملات سایبری ایمن باشند.

عناصر اصلی یک مرکز داده به موارد زیر تقسیم می شوند:

    تسهیلات – فضای قابل استفاده برای تجهیزات IT

فراهم کردن دسترسی شبانه روزی به اطلاعات ، دیتاسنتر را به یکی از بیشترین مصرف کنندگان انرژی در جهان تبدیل می کند. طراحی و بهینه سازی فضا و کنترل محیط زیست برای نگه داشتن تجهیزات در محدوده دما و رطوبت بسیار مهم است.

    اجزای اصلی – تجهیزات و نرم افزارهای مربوط به عملیات IT و ذخیره داده ها و برنامه ها

این موارد ممکن است شامل سیستم های ذخیره سازی باشد. سرورها؛ زیرساخت های شبکه ، مانند سوئیچ ها و روترها. و عناصر مختلف امنیتی اطلاعات مانند فایروال.

دیتاسنتر

    زیرساخت پشتیبانی – تجهیزات جهت بیشترین دسترسی ممکن

موسسه Uptime چهار رده از مراکز داده را تعریف کرده است که در دسترس بودن آن از 99.671٪ تا 99.995٪ است. برخی از مؤلفه های پشتیبانی از زیرساخت ها عبارتند از:

        منابع اضطراری برق (UPS) – بانکهای باتری ، ژنراتورها و منابع انرژی اضافی.

        کنترل محیطی – سیستمهای تهویه مطبوع اتاق رایانه (CRAC)؛ سیستم های گرمایشی ، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC)؛ سیستمهای اگزوز

        سیستم های امنیتی جسمی – بیومتریک و سیستم های نظارت تصویری.

    کارکنان عملیات – پرسنل موجود برای نظارت بر عملیات و نگهداری تجهیزات IT و زیرساخت ها بصورت شبانه روزی.

مراکز داده در سالهای اخیر به طور قابل توجهی تکامل یافته اند. از آنجا که نیاز به فناوری اطلاعات سازمانی همچنان به سمت خدمات تقاضا حرکت می کند ، زیرساخت های دیتاسنتر از سرورهای درون ساختمان به زیرساخت های مجازی منتقل شده است.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :