نکات پایه‌ای IP چیست ؟

دسته بندی ها : امنیت, متفرقه المیرا حسن‌زاده
آی پی

آی پی (IP) که مخفف کلمه «پروتکل اینترنت» است، به بخشی از «آدرس» یک شماره منحصر به فرد اشاره دارد که تمامی فعالیت های آنلاین را دربرمیگیرد. اکثر کارشناسان از IP به عنوان آدرس برگشت نامه‌ای که میخواهید ارسال کنید یاد می کنند. با این تفاوت که تمامی اتفاقات در کسری از ثانیه رخ می دهد. اگر بخواهیم به سرعت اطلاعات کاملی در رابطه با آی پی خدمت شما ارائه دهیم؛ مطمئنا گیج خواهید شد. زیرا فناوری اطلاعات دنیای گسترده و دیوانه واری دارد. اما آن دسته از افرادی که همه روزه در اینترنت هستند روزانه بارها یک آدرسIP را استفاده می کنند. به همین دلیل است که میخواهند بدانند IP چیست. در این مقاله تا حد امکان سعی میکنیم به صورت کامل توضیحاتی خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.  

IP چیست

اتصالات شما

همه ما میدانیم برای اینکه بتوانیم ایمیلی ارسال کنیم و یا خرید و حتی چت آنلاینی انجام دهیم باید به اینترنت متصل باشیم. در واقع با اتصال به اینترنت، درخواستی به مقصد مورد نظر ارسال میکنیم و به مراتب از همان مقصد پاسخی دریافت خواهیم کرد. درست اینجاست که IP نقش خود را به عنوان رأس کار آغاز میکند. به عبارت ساده‌تر شما از طریق شبکه‌ای که خود به اینترنت متصل است، تلاش میکنید تا به اینترنت دسترسی پیدا کنید. این شبکه ممکن است ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) در خانه، یا یک شبکه شرکت در محل کار یا یک شبکه بی سیم در هتل یا کافی شاپ و… باشد.

اما سوال اینجاست که با وجود میلیون‌ها رایانه در اینترنت، چگونه تک رایانه شما میتواند به درستی پرش کرده و بدون هیچ مشکلی کار و یا ایمیل شخصی شما را بازیابی کند؟ به همین دلیل است که سوال IP چیست بیش از پیش مطرح می شود و افراد را برآن میدارد تا پاسخی مناسب برای آن پیدا کنند.

پروتکل‌ها بخشی از روند کار هستند

زمانی که میخواهید کار خود را با اینترنت آغاز کنید؛ مطمئنا برای نرم افزارهای شبکه رایانه سخت خواهد بود که لیستی از استانداردها و قوانین شبکه داخلی که به منظور اتصال به اینترنت در نظر گرفته شده اند را دریابند. درست همینجاست آگاهی از اطلاعات و داده های موجود می تواند بسیار کاربردی باشد. به همین منظور است که یکی از آن پروتکل های شبکه در رایانه شما، «پروتکل اینترنت» یا همان IP مسئولیت رسیدگی، تحویل و مسیریابی درخواست‌های آنلاین شما را دقیقاً بر عهده دارد. این “آدرس بازگشت الکترونیکی” کلیه درخواست‌ها و فعالیت‌های آنلاین را برای شما متصل می کند. درواقع آدرسی که از آن استفاده می کند، همان آدرس IP برای اتصال شماست.

IP چیست

IP چیست ؟

زمانی که در خانه نشسته‌اید، شاهد این مسئله خواهید بود که یک ارائه دهنده خدمات IP توسط ارائه دهنده خدمات اینترنت شما به رایانه شما اختصاص یافته است (فکر کنید کابل Time Warner ، Cox Communications یا AT&T) و تمامی فعالیت‌های اینترنت شما از طریق آنها می گذرد و با استفاده از آدرس IP شما آن را به شما باز می گردانند. درست همینجاست که سوال IP چیست پاسخ داده می شود.

قابل حمل نیست

نکته مهم اینجاست، اگر میخواهید به تعطیلات بروید و لپ‌تاپ و گوشی موبایل خود را به همراه دارید، نمیتوانید IP منزل خود را به همراه داشته باشید. زیرا در تعطیلات از شبکه دیگری برای اتصال به اینترنت استفاده خواهید کرد. بنابراین، هنگامی که در یک کافی شاپ در یک شهر یا ایالت دیگری (یا فقط در جاده پایین) هستید و از WiFi برای دریافت ایمیل خود استفاده می کنید، از یک آدرس IP متفاوت (و موقتی) استفاده می کنید که به آنها اختصاص داده شده است. وقتی مسافرت می کنید همین اتفاق می افتد. هرچه از فرودگاه به هتل خود به سمت قهوه خانه محلی حرکت می کنید، آدرس IP شما هر زمان تغییر می کند.

المیرا حسن‌زاده
المیرا حسن‌زاده

المیرا حسن‌زاده هستم سرپرست تیم تحریریه امن‌اس‌اس‌ال. تصمیم دارم با ارائه مطالب حرفه‌ای و تخصصی بروز در حوزه تکنولوژی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :