وب سرور چیست و چه وظیفه ای دارد؟

دسته بندی ها : تکنولوژی محمد یاری پور
فرق لینوکس و ویندوز

وب سرور نرم افزار یا سخت افزاری است که از HTTP (پروتکل انتقال Hypertext) و سایر پروتکل ها برای پاسخ به درخواست های مشتری ساخته شده و از شبکه جهانی وب (WWW) استفاده می کند. نرم افزار web server نحوه دسترسی کاربر را به فایل‌های میزبان کنترل می کند. از طریق نام دامنه وب سایتها را قابل دسترس کرده و تحویل مطالب سایت به کاربر درخواست کننده را تضمین می کند. به عنوان سخت افزار، وب سرور رایانه ای است که نرم افزار web server و سایر فایل های مرتبط با یک وب سایت ، مانند فایل ‌های HTML، تصاویر و فایل های JavaScript را در اختیار دارد. سخت افزار web server به اینترنت وصل شده و امکان تبادل داده ها با دیگر دستگاه های متصل را فراهم می کند.

فرایند وب سرورها

فرایند وب سرور نمونه ای از مدل Client – Server است. کلیه رایانه هایی که میزبان وب سایت هستند باید دارای نرم افزار web server باشند. وب سرورهای پیشرو شامل Apache ، سرور اطلاعات اینترنتی مایکروسافت (IIS) و Nginx  و لایت اسپید هستند. سایر وب سرورها شاملNetWare Novell ، Google Web Server (GWS) و خانواده IBM از سرورهای Domino هستند.

وب سرور

به صورت شفاف کار اصلی وب سرورها نمایش محتوای وب سایت است. اگر یک وب سرور در معرض دید عموم قرار نگیرد و در داخل مورد استفاده قرار گیرد ، به آن Intranet Server گفته می شود. هنگامی که هر کسی با تایپ آدرس اینترنتی یا آدرس وب در نوار آدرس مرورگر وب (مانند Chrome یا Firefox) نمایش وب سایت را درخواست کند ، مرورگر برای مشاهده صفحه وب مربوطه آن درخواست را به اینترنت می فرستد. Name server دامنه (DNS) این URL را به آدرس IP تبدیل می کند (به عنوان مثال 192.168.216.345) ، که به نوبه خود به یک وب سرور اشاره می کند.

وظیفه نهایی web server

نهایتا از وب سرور خواسته می شود وب سایت محتوا را در مرورگر کاربر نمایش دهد. تمام وب سایت های موجود در اینترنت از نظر آدرس IP دارای شناسه منحصر به فردی هستند. از آدرس آی پی برای برقراری ارتباط بین سرورهای مختلف از طریق اینترنت استفاده می شود. همانطور که اشاره شد این روزها سرور آپاچی رایج ترین وب سرور موجود در بازار است. Apache یک نرم افزار منبع باز است که تقریبا 70 درصد کل وب سایت های موجود را در اختیار دارد. اکثر برنامه های مبتنی بر وب از Apache به عنوان محیط پیش فرض web server خود استفاده می کنند. رتبه های بعدی در اختیار لایت اسپید و iis است.

وب سرور

وب سرورها اغلب به عنوان بخشی از بسته های بزرگتر از برنامه های مرتبط با اینترنت و اینترانت که برای آنها استفاده می شود فعالیت می کنند و شامل موارد زیر می شود :

    ارسال و دریافت ایمیل.

    بارگیری درخواست های پرونده های پروتکل انتقال فایل (FTP).

    ایجاد و انتشار صفحات وب.

ملاحظات در انتخاب web server شامل چگونگی عملکرد و تعامل آن با سیستم عامل و سایر سرورها است. همچنین توانایی وب سرور برای مدیریت برنامه نویسی سمت سرور، ویژگی های امنیتی، موتور جستجو و ابزارهای ساخت سایت مدنظر می باشد.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :