پهنای باند چیست و چه تفاوتی با انتقال دیتا و سرعت انتقال دارد؟

دسته بندی ها : متفرقه محمد یاری پور
پهنای باند

پهنای باند اصطلاحی برای محاسبه نرخ ترافیک و داده هایی است که مجاز به جریان، بین کاربران و سایت از طریق اینترنت است.

هرچه پهنای باند اتصال داده بیشتر باشد ، داده های بیشتری نیز می توانند در یک زمان ارسال و دریافت شوند. Bandwidth را می توان با مقدار آب قابل عبور از طریق لوله آب مقایسه کرد. هرچه لوله بزرگتر باشد ، در هر زمان آب بیشتری می تواند از طریق آن جریان یابد.

Bandwidth بر اساس همین اصل کار می کند. بنابراین هرچه ظرفیت پیوند ارتباطی یا لوله بالاتر باشد ، داده های بیشتری در هر ثانیه می توانند از طریق آن جریان پیدا کنند.

Bandwidth
Bandwidth

در حقیقت کاربران هزینه اتصالات شبکه خود را پرداخت می کنند. بنابراین هرچه ظرفیت لینک بیشتر باشد ، قیمت سرویس است.

Bandwidth در مقابل سرعت

عبارات پهنای باند و سرعت غالباً به صورت متناوب مورد استفاده قرار می گیرند – اما درست نیست. بخشی از علت سردرگمی ممکن است ناشی از استفاده آنها در تبلیغات توسط ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP) باشد که در واقع به معنی Bandwidth به سرعت های بیشتر است , در اصل به سرعت ارسال داده ها اشاره دارد ، در حالی که تعریف Bandwidth ظرفیت آن سرعت است.

پهنای باند و انتقال داده هاست

اصطلاح پهنای باند اغلب برای توصیف “انتقال داده” به کار می رود اما این نیز اشتباه است و در واقعیت این دو موضوع متفاوت هستند.
انتقال داده چیست؟

انتقال داده ها کل داده هایی است که باید در یک زمان معین منتقل شود و معمولاً در ماه اندازه گیری می شود.

پهنای باند هاست چیست؟

پهنای باند هاست اندازه گیری حداکثر داده است که می تواند در یک زمان معین منتقل شود و معمولاً در ثانیه اندازه گیری می شود.

نرخ “انتقال داده” به شما می گوید چه مقدار داده را می توانید در یک ماه انتقال دهید. نرخ در Bandwidth به شما می گوید که تا چه اندازه سریع می توانید داده ها را انتقال دهید.

نرخ انتقال
نرخ انتفال

چرا پهنای باند مهم است?

برای صاحبان سایت که به دنبال یک میزبان وب هستند ، میزان پهنای باندی که یک سایت میزبان یک شرکت ارائه می دهد می تواند به طور معمول به عنوان یک شاخص خوب از قابلیت های این میزبان عمل کند – هرچه پهنای باند بیشتر باشد ، سرعت آن نیز بهتر خواهد بود. شبکه؛ اتصال؛ و سیستمها نحوه اندازه گیری Bandwidth هستند.

نرخ انتقال داده نیز بسیار حائیز اهمیت است ، به خصوص که کاربران آنلاین وب سایت شما کم نباشند ، در غیر این صورت قبل از پایان هر ماه نیاز دارید هزینه خرید ظرفیت بیشتر انتقال دیتا را نیز خریداری نمایید.

در حالی که پهنای باند به طور سنتی در بیت بر ثانیه (bps) بیان می شود ، پیوندهای شبکه مدرن ظرفیت بیشتری دارند که به طور معمول در میلیون ها بیت بر ثانیه (مگابیت در ثانیه یا مگابیت بر ثانیه) یا میلیاردها بیت در ثانیه (گیگابیت در ثانیه) اندازه گیری می شود.

ملاحظاتی برای محاسبه پهنای باند

پیشرفت های فناوری برخی محاسبات پهنای باند را پیچیده تر کرده است و می تواند بستگی به نوع لینک شبکه مورد استفاده داشته باشد. به عنوان مثال ، فیبر نوری با استفاده از انواع مختلف امواج نور و تقسیم زمان تقسیم می تواند داده های بیشتری را از طریق یک اتصال در یک زمان منتقل کند ، که به طور موثر Bandwidth آن را افزایش می دهد.

پهنای باند کارآمد که بالاترین میزان انتقال قابل اطمینان برای لینک است ، می تواند با استفاده از یک تست Bandwidth اندازه گیری شود که در آن ظرفیت لینک با اندازه گیری مکرر زمان لازم برای یک پرونده خاص ، تعیین می شود تا نقطه مبدأ خود را ترک کرده و با موفقیت بارگیری در مقصد انجام شود.

ترفند پهنای باند نامحدود به جای انتقال داده نامحدود!

بسیاری از سازمان های میزبان پلن های میزبانی ارزان را ارائه می دهند که شامل “پهنای باند نامحدود” است. برای خریدار ، این بدان معنی است که آنها می توانند به همان اندازه نیاز دارند ، به همان اندازه داده و ترافیکی به سایت خود ارسال کنند. اما برای ارائه دهنده هاستینگ ، این یعنی راهی برای تأمین هزینه سرور و سود بیشتر.

کاربر پس از خرید  هاست متوجه می شود که نرخ انتقال داده نامحدود نیست و با توجه به مصرف کاربر ، هاست ممکن است از دسترس خارج و نیاز به پرداخت هزینه بیشتر باشد.

علاوه بر این، سازمانها باید برای اجرای همه برنامه ها و پلن ها در شبکه های خود ، میزان Bandwidth مورد نیاز خود را محاسبه کنند. برای اینکه بدانند ظرفیت آنها چه مقدار است ، سازمانها باید حداکثر تعداد کاربرانی که ممکن است در یک زمان از اتصال به شبکه استفاده کنند را محاسبه کرده و سپس آن تعداد را در ظرفیت پهنای باند مورد نیاز هر پلن ضرب کنند.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :