پورت 443 چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته بندی ها : امنیت المیرا حسن‌زاده
انواع پورت

زمانی که در رابطه با انواع رایانه صحبت می‌کنید پس به خوبی نسبت به این مسئله آشنایی دارید که دسته‌ای از انواع مختلف پورت وجود دارد. هر چند که باید بدانید پورت‌های شبکه، جزء پورت‌های فیزیکی در رایانه یا هر وسیله دیگری به حساب نمی‌آیند. پورت‌های شبکه آدرس‌هایی مانند شماره پورت 80، پورت 443، پورت 22 و پورت 465 هستند که کامپیوترها می‌توانند از آن‌ها برای هدایت نوع مناسب ترافیک شبکه به مکان مناسب استفاده کنند. اما سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول می‌کند این است که این پورت‌ها چه کاربردهایی دارند؟ با توجه به این مسئله که روز به روز در حال پیشرفت و ظهور تکنولوژی‌های جدید هستیم، در نظر داریم در ادامه این مقاله توضیحاتی خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

دلیل استفاده از پورت‌ها چیست؟

وقتی وب‌سایتی را باز می‌کنید، درواقع رایانه شما به سرور میزان آن دسترسی پیدا کرده که از اتصال پورت HTTP یا HTTPS حاصل شده است.این موارد که از آن به عنوان ترافیک وب نیز یاد می‌شود توانایی برقراری سرور اتصال به هر پورت را داشته و اطلاعات ‌سایتی را که رایانه شما از همان پورت دریافت کرده، ارسال می‌نماید. این پورت‌ها نه تنها اطمینان حاصل می‌کنند که اتصالات شبکه در جای مناسب قرار گرفته‌اند، بلکه اطمینان می‌دهند که ترافیک‌ها نیز با هم مخلوط نخواهند شد. پورت‌ها به دلایل امنیتی نیز ارشمندند. شما می‌توانید با کمک آن‌ها این مسئله که کدام پورت باز و در دسترس است را بر روی سرور یا رایانه خود در اینترنت کنترل نمائید. همچنین این امکان وجود دارد تا  با مسدودکردن دسترسی به درگاه‌های بلااستفاده، چه با فایروال و چه مکانیزم دیگر، راه‌های دسترسی یک مهاجم به رایانه‌تان را به حداقل برسانید.

پورت 443 چیست؟

آیا تاکنون نماد قفل را در کنار URL در نوار آدرس مرورگر خود مشاهده کرده‌اید؟ آیا در ابتدای آدرس URL وب‌سایت به جای “http: //” متوجه “https: //” شده‌اید؟ در هر دو مورد، شما با استفاده از پروتکل امن HTTPS  به جای HTTP به یک وب‌سایت وصل شده‌اید. HTTPS به جای یک اتصال رمزگذاری نشده HTTP یک اتصال رمزگذاری شده با یک سرور وب امن را برقرار می‌کند. از آنجا که HTTP و HTTPS دو پروتکل متفاوت هستند، از دو پورت مختلف نیز استفاده می‌کنند. HTTP در درگاه 80 موجود است و HTTPS در درگاه 443 است. هرگاه به وب سایتی وصل می شوید که با “https: //” شروع می‌شود یا نماد قفل در آن قابل مشاهده است،  به این معنی‌ست که از طریق پورت 443 به سرور وب مربوطه متصل شده‌اید.

همانطور که می دانید جهت تغییر آدرس سایت از http به https نیاز است گواهینامه ssl داشته باشید که جهت تهیه آن می توانید روی خرید ssl کلیک نمایید.

پورت 443

دلیل اهمیت پورت 443 ؟

به عقیده بسیاری از متخصصان پورت 443، پورتی استاندارد برای تمامی ترافیک‌های امن HTTP است. این مسئله به این معنی‌ست که اکثر فعالیت‌هایی که در راستای اینترنت انجام می‌گیرند باید به سراغ استفاده از این پورت‌ها بروند. همه ما می‌دانیم که رمزگذاری و حفظ امنیت تا چه اندازه در کسب‌وکارها اهمیت دارد پس وب‌سایت شما نیز باید کاملا رمزگذاری شود تا از دست کلاهبرداران و هکرها در امان بماند که راهکار آن نصب گواهینامه اس اس ال است. پورت‌ها که به عنوان یک راه ارتباطی میان رایانه و سرور شناخته می‌شود یکی از بهترین مسیرهایی‌ست که می‌تواند هکرها را به سمت بانک اطلاعاتی شما سوق دهد. در این راستا اگر از http که پورت 80 می‌باشد استفاده می‌کنید به نوعی تمامی اطلاعات خود را در صفحه‌ای برای هکرها آماده کرده‌اید زیرا دسترسی به آن‌ها بسیار آسان است. درست همینجاست که استفاده از گذرواژه‌ها یا پورت 443 نمود پیدا می‌کند.

پورت 443 این توانایی را دارد که وب‌سایت‌ها را از طریق HTTP و HTTPS در دسترس عموم مردم قرار دهد. خوشبختانه امروزه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که حریم خصوصی و رمزگذاری‌ها بسیار پراهمیت شمرده می‌شود و این مسئله در اکثر پیکربندی وب‌سایت‌ها نمود پیدا کرده است و ‌آن‌ها را به سمت بهره‌گیری از پورت 443 سوق داده است. اما نکته اینجاست اگر بنا به هر دلایلی نتوانید از این پورت در وب‌سایت خود استفاده کنید باز هم امکان ارتباط سرور شما با پورت 80 وجود دارد زیرا درگذشته تمامی مرورگرها از HTTPS پشتیبانی نمی‌کردند هر چند به این معنا نیست که در دسترس جهانیان قرار نگرفته سات.  اما اکنون، اکثر مرورگرهای بزرگ در حال حرکت به سمتی هستند تا نشان دهند که استفاده از ترافیک HTTPS تا چه اندازه امن و مفید است.

المیرا حسن‌زاده
المیرا حسن‌زاده

المیرا حسن‌زاده هستم سرپرست تیم تحریریه امن‌اس‌اس‌ال. تصمیم دارم با ارائه مطالب حرفه‌ای و تخصصی بروز در حوزه تکنولوژی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :