چگونه یک برنامه نویس موفق شوم؟ ( بخش اول )

دسته بندی ها : تکنولوژی رومینا محرر صفائی
framework چیست

برنامه نویس شدن به یک آرزو برایتان تدیل شده است؟ اگر فکر میکنید که به اندازه کافی از برنامه نویسی مهارت ندارید و یا نمی دانید چگونه و از کجا برنامه نویسی را شروع کنید، این مقاله برای شما مناسب است.

کار برنامه نویس چیست؟

قبل از اینکه به بررسی چگونگی برنامه نویسی بپردازیم، بهتر است مطمئن شویم که درک کاملی از آنچه که یک برنامه نویس رایانه انجام می دهد دارید یا خیر.

 برنامه نویس کسی است که کدی را می نویسد که به رایانه یا دستگاه دیگری بگوید چه کاری انجام دهد. برنامه نویسان یک هدف یا مفهوم را به زبان کد و ماشین تبدیل می کنند تا با رایانه بتوانند به آن هدف برسند. مثلا یک برنامه نویس وب سایت، با استفاده از کدها وب سایت مورد نیاز مشتری را طراحی می کند. در اکثر مواقع، یک برنامه نویس رایانه بر اساس پارامترهای طراحی شخص دیگر چیزی را ایجاد می کند. با این حال، برنامه نویسانی هستند که خود ایجاد ایده، طراحی و کدنویسی می کنند.

چالش های برنامه نویس

یک برنامه نویس، در حرفه خود هرروز چالش جدیدی را تجربه می کند که این چالش او را به دانش تازه ای می رساند.

برنامه نویسان این فرصت را دارند که برای خودشان کار کنند، هر ساعت که می خواهند کار کنند و در صورت تمایل در خانه کار کنند. بهترین ویژگی در مورد یادگیری برنامه نویسی این است که روش های زیادی برای انجام آن وجود دارد. از طریق آموزش های آنلاین اقدام کنید، به یک آموزشگاه برنامه نویسی بروید و یا در دانشگاه 3 سال برای آن وقت بگذارید. یا ما مرحله به مرحله به شما می گوییم.

برنامه نویس

مرحله 1: اصلا چرا می خواهید برنامه نویسی را شروع کنید؟

اولین و یکی از مهمترین اقدامات در مورد چگونگی برنامه نویسی، شناسایی دلایل شروع کار است. این یک سؤال بسیار مهم است که شما قطعا باید از خودتان بپرسید. آیا می خواهید برنامه نویسی را به یک حرفه تبدیل کنید؟ آیا پروژه یا هدفی دارید که بخواهید به تنهایی به آن برسید؟ به خودتان صادقانه پاسخ دهید. زیرا انتخاب زبان برنامه نویسی و مسیرتان در پیشرفت به پاسخ این سوالات بستگی دارد.

واقعا میخواهید برنامه نویس شوید؟

این یک سؤال بسیار مهم است که حتما باید از خودتان بپرسید و مطمئن شوید که در تصمیم خود تردید ندارید. اگر جدی هستید، باید زمان زیادی را برای یادگیری مهارت های برنامه نویسی اختصاص دهید تا بتوانید کار کدنویسی را شروع کنید.

اگر که از تصمیم خود مطمئن هستید، چه نوع برنامه نویسی را می پسندید؟

این سوال به اندازه سوال قبلی مهم است. آیا می خواهید یک توسعه دهنده وب پشتیبان شوید؟ مهندس نرم افزار؟ یا می خواهید روی چیزی مانند هوش مصنوعی کار کنید؟ پاسخ به این سوال به شکل گیری مسیر یادگیری شما می پردازد ، پس با خودتان صادق باشید.

مرحله 2: میخواهید وارد چه زمینه ای شوید؟

از محبوب ترین انواع برنامه نویسان عبارتند از:

توسعه دهندگان وب

توسعه دهندگان وب، یعنی برنامه نویسان Front-End (سمت مشتری) و Back-End (سمت سرور). برنامه نویسان Front-End، با کدها ظاهر یک سایت را می سازند و برنامه نویسان Back-End وظیفه نوشتن کدهایی را دارند که تعامل را بین مشتری و سرور برقرار کند.

برنامه نویسان نرم افزار

برنامه نویس نرم افزار با استفاده از کدها یک نرم افزار کارآمد طراحی می کند.  نرم افزار با توجه به نیاز مشتری طراحی شده و هدف آن برطرف کردن نیاز مشتری در کمترین زمان و با بالاترین کیفیت است.

مدیر پایگاه داده

اگر عاشق آمار و تجزیه و تحلیل داده ها هستید پیشنهاد ما به شما مدیریت پایگاه داده است. مدیر پایگاه داده وظیفه تاًمین امنیت، سازماندهی و همچنین تجزیه و تحلیل دادهای یک شرکت را به عهده دارد.

توسعه اپلیکیشن تلفن همراه

با افزایش تعداد کاربران گوشی های هوشمند، تقاضا برای برنامه های جدید و جذاب تلفن همراه نیز افزایش می یابد. توسعه اپلیکیشن‌های تلفن همراه به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پردرآمد ترین زمینه های برنامه نویسی است، به خصوص اگر در کار خودتان خوب باشید میتوانید به درآمد قابل توجهی برسید. همچنین، کار آزاد یا فریلنسری برای برنامه نویسان موبایل بسیار رایج است.

این را هم بگوییم که موارد فوق فقط بعضی از شایع ترین شغل های برنامه نویسی اند. اگر هیچکدام از آنها برای شما جذاب نیستند، در این باره تحقیقات بیشتری انجام دهید. عناوین شغلی و نقش های جدید با پیشرفت تکنولوژی همیشه ایجاد می شوند. بنابراین همیشه آخرین برنامه ها و شبکه های صنعت را با برنامه نویسان همکار خود دنبال کنید.

مرحله 3: یادگیری یک یا چند زبان برنامه نویسی

هرزمان که به یک زبان برنامه نویسی مسلط شدید، زمان آن فراررسیده که زبان های مرتبط با آن را یاد بگیرید. به عنوان مثال برای تبدیل شدن به برنامه نویس Front-End  حرفه ای باید به CSS  و JavaScript مسلط باشید یا برای مدیریت یک پایگاه داده نیاز به یادگیری کاملSQL  دارید.

زبان های برنامه نویسی و کاربردهای آنها که حتما باید بدانید:

Python (پایتون)

امروزه تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای در پایتون برای برنامه نویسان بسیار مهم است.

پایتون یکی از متنوع ترین و گسترده ترین زبان های برنامه نویسی در جهان به حساب می آید. همچنین برای افرادی که تمایل دارند در علوم داده ، توسعه نرم افزار و غیره فعالیت کنند یک انتخاب عالی است. جالب است بدانید که در فن آوری های نو ظهور مانند یادگیری زبان ماشین و هوش مصنوعی نیز استفاده می شود.

CSS/HTML

اگر می خواهید به هر نوع توسعه در Front-End بپردازید، یادگیری HTML و CSS یک ضرورت مطلق است. اگرچه دو زبان جدا از هم هستند، اما تقریباً به طور انحصاری برای ایجاد صفحات وب جذاب به هردوی آنها در کنار هم نیاز دارید.

مقاله ” چگونه یک برنامه نویس موفق شوم ” ادامه دارد.

منبع

رومینا محرر صفائی
رومینا محرر صفائی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :