بررسی سیستم مدیریت محتوا (CMS)

دسته بندی ها : تکنولوژی, مقالات پریا اصبری
سامانه مدیریت محتوا CMS

اگر می خواهید سایت خود را راه اندازی کنید، به صورت حتم برایتان سوال پیش آمده است که “سیستم مدیریت محتوا چیست” و چگونه کار می کند، ما در این محتوا قصد بررسی کامل این سیستم و معرفی انواع مختلف آن را داریم، بنابراین ما را همراهی کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک نرم افزار کاربردی است که کاربران را قادر می سازد تا محتوای دیجیتال را ایجاد، ویرایش، انتشار و ذخیره کنند. CMS ها معمولا برای مدیریت محتوای سازمانی (ECM) و مدیریت محتوای وب (WCM) استفاده می شوند.

CMS چگونه کار می کند و چگونه از آن استفاده می شود؟

یک CMS یک رابط کاربری گرافیکی با ابزارهایی برای ایجاد، ویرایش و انتشار محتوای وب، بدون نیاز به نوشتن کد را فراهم می کند.

یک CMS دارای دو جزء است: یک برنامه مدیریت محتوا (CMA) و یک برنامه کاربردی تحویل محتوا (CDA).

CMA یک رابط کاربری گرافیکی است که کاربران را قادر می سازد بدون دانش HTML، محتوا را از یک وب سایت طراحی، ایجاد، اصلاح و حذف نمایند.

مؤلفه CDA خدمات پشتیبان را ارائه می دهد که از مدیریت و تحویل محتوا، پس از ایجاد محتوا در CMA پشتیبانی کند.

تفاوت بین CMS، ECM و WCMS چیست؟

CMS، ECM و WCMS محتوا را مدیریت می کنند، اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد:

CMS پیشرو سیستم ECM است. CMS مکانی برای ایجاد، مدیریت و ذخیره محتوای دیجیتال است و با محتوای ساختاریافته مانند اسناد و سوابق پایگاه داده بهترین کار را دارد.

یک سیستم مدیریت محتوای سازمانی، محتوای ساختاریافته و بدون ساختار را مدیریت می کند. این شامل نرم افزار، استراتژی و امنیت برای مدیریت موثر محتوا است.

یک سیستم مدیریت محتوای وب شبیه به یک سیستم ECM می باشد، اما عامل متمایز کننده این است که WCMS برای محتوای وب می باشد، مانند صفحات محصول در وب سایت های تجارت الکترونیک.

ویژگی های سیستم مدیریت محتوا چیست؟

ویژگی ‌ها می ‌توانند در میان پیشنهادات مختلف CMS متفاوت باشند، اما عملکردهای اصلی عبارتند از:

نمایه سازی بصری، جستجو و بازیابی: این ویژگی ‌ها همه داده ‌ها را برای دسترسی آسان از طریق توابع جستجو فهرست ‌بندی می‌ کنند و کاربران را قادر می‌ سازند تا بر اساس ویژگی‌ هایی مانند تاریخ انتشار، کلمات کلیدی یا نویسنده جستجو کنند.

مدیریت فرمت این به تبدیل اسناد کاغذی اسکن شده و اسناد الکترونیکی قدیمی به اسناد HTML یا PDF کمک می نماید.

ویژگی های تجدید نظر این ویژگی ها، امکان به روز رسانی و ویرایش محتوا را پس از انتشار اولیه فراهم می کند. کنترل بازبینی، همچنین تغییراتی که افراد در فایل ‌ها ایجاد کرده اند را ردیابی می ‌کند.

انتشار: این قابلیت به افراد امکان می ‌دهد از یک الگو یا مجموعه ‌ای از الگوهایی که سازمان تأیید می ‌کند، برای ایجاد و اصلاح محتوا استفاده نمایند.

CMS همچنین ممکن است ابزارهایی برای شخصی سازی یا بازاریابی یک به یک ارائه دهد. بازاریابی یک به یک توانایی یک وب سایت، برای تنظیم محتوا و تبلیغات خود با ویژگی های خاص کاربر و استفاده از اطلاعاتی که کاربر ارائه می دهد، جمع آوری می کند.

سایر ویژگی های CMS محبوب عبارتند از:

  • آدرس های اینترنتی مناسب بهینه سازی موتور جستجو
  • کمک یکپارچه و آنلاین، از جمله تابلوهای بحث
  • سیستم های مجوز و امنیت مبتنی بر گروه
  • پشتیبانی کامل از قالب های قابل تنظیم
  • رویه‌های نصب و نسخه ‌سازی آسان
  • پنل مدیریت با پشتیبانی از چندین زبان
  • مدیریت فایل یکپارچه و
  • گزارش های حسابرسی یکپارچه

مزایای استفاده از CMS

سهولت استفاده: با توجه به رابط کاربری گرافیکی، حتی کسانی که دانش فنی محدودی دارند نیز می توانند از این نرم افزار استفاده کنند.

جستجوی آسان برای اطلاعات یک عملکرد جستجوی داخلی به کاربران امکان می‌ دهد تا آنچه را که جستجو می ‌کنند، وارد کرده و فهرستی از موارد را تحویل دهند.

آسان برای مدیریت محتوا: تولید محتوا و حذف آن بسیار آسان می باشد، یک CMS لغو انتشار محتوا را برای به روز نگه داشتن وب سایت ها آسان می کند.

از هر جایی قابل دسترسی است: CMS می ‌تواند مبتنی بر ابر یا در محل باشد، اما کاربران با دستگاهی که به اینترنت متصل است، می توانند از هر کجا به محتوا دسترسی داشته باشند.

به چندین کاربر اجازه می دهد: یک CMS مدیریت مجوزهای انتشار را آسان می کند.

به روز رسانی محتوای فوری: CMS به کاربران امکان می دهد تا محتوا را در زمان واقعی مدیریت و به روز کنند

بهترین سیستم مدیریت محتوا چیست؟

تقریباً هیچ محدودیتی برای عواملی که باید قبل از تصمیم گیری یک سازمان برای سرمایه گذاری در CMS در نظر گرفته شود، وجود ندارد. چند قابلیت اساسی وجود دارد که همیشه باید به دنبال آنها باشید، مانند رابط ویرایشگر با استفاده آسان و قابلیت ‌های جستجوی هوشمند.

بسیاری از CMS های رایگان و مبتنی بر اشتراک برای استفاده شخصی و سازمانی در دسترس هستند. در اینجا چند نمونه از ارائه دهندگان سیستم مدیریت محتوا محبوب تر آورده شده است:

جوملا. این یک سیستم مدیریت محتوای وب رایگان و منبع باز است که بر روی یک چارچوب MVC ساخته شده است. جوملا به زبان اسکریپت PHP نوشته شده و ویژگی هایی مانند کش کردن، فیدهای RSS، پست های وبلاگ، جستجو و پشتیبانی از ترجمه زبان را ارائه می دهد.

سیستم مدیریت محتوا چیست

وردپرس. یکی دیگر از WCMS های رایگان و منبع باز مبتنی بر PHP و MySQL است. کسب ‌و کارها می‌ توانند از وردپرس در فضای ابری استفاده کنند یا آن را بر روی یک رایانه محلی مستقر کنند تا به عنوان وب سرور عمل نماید. این نرم افزار بسیار قابل تنظیم بوده و دارای تم ها و افزونه های وردپرس زیادی است. همچنین یک پلت فرم وبلاگ نویسی محبوب می باشد.

کلام آخر

در اینجا جواب سوالاتی مانند ” سیستم مدیریت محتوا چیست و چگونه کار می کند” آورده شده است. اگر می خواهید سایت وردپرسی خود را راه اندازی کنید، روی کلمه مورد نظر کلیک نمایید. ما در امن اس اس ال همراه شما هستیم تا بهترین صفحات سایت را ایجاد کنید.

منبع

پریا اصبری
پریا اصبری

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :