هوش تجاری چیست؟

دسته بندی ها : تکنولوژی محمد یاری پور

هوش تجاری (BI) یک فرایند مبتنی بر فناوری جهت تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه اطلاعات عملی است که به مدیران و سایر کاربران نهایی شرکت کمک می کند تا تصمیمات شغلی آگاهانه ای کسب کنند. BI شامل طیف گسترده ای از ابزارها ، برنامه ها و متدولوژی ها است که به سازمان ها امکان می دهد داده ها را از سیستم های داخلی و منابع خارجی جمع آوری کرده، آن را برای تجزیه و تحلیل و توسعه و اجرای نمایش داده ها جهت گزارش ها ، داشبورد و تجسم داده ها ایجاد کنند تا نتایج تحلیلی را در دسترس تصمیم گیرندگان شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار دهند.

اهمیت هوش تجاری

در کل ، نقش هوش تجاری بهبود بخشیدن به بخشهای مختلف شرکت از طریق بهبود دسترسی به داده های سازمان و سپس استفاده از آن داده ها برای افزایش سودآوری است. شرکت هایی که از شیوه های BI استفاده می کنند می توانند داده های جمع آوری شده خود را به بینش فرآیندهای تجاری خود تبدیل کنند. از این بینش می توان برای ایجاد تصمیمات استراتژیک در زمینه تجارت استفاده کرد که باعث افزایش بهره وری، افزایش درآمد و سرعت بخشیدن به رشد و توسعه می شود.

هوش تجاری

از دیگر مزایای احتمالی ابزارهای هوش تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    سرعت بخشیدن و بهبود تصمیم گیری

    بهینه سازی فرآیندهای تجاری داخلی

    افزایش بهره وری عملیاتی

    کسب درآمد جدید

    کسب مزیت برتری نسبت به رقبا در تجارت

    کمک به شرکتها در شناسایی روندهای بازار

    اطلاع از مشکلات کسب و کار را که باید برطرف شوند

داده های هوش تجاری می توانند شامل اطلاعات تاریخی ذخیره شده در یک انبار داده و همچنین داده های جدیدی که از سیستم های منبع به هنگام تولید ارائه می شوند باشد و ابزارهای BI را قادر می سازد تا از هر دو روش تصمیم گیری استراتژیک و تاکتیک، پشتیبانی کنند.

در ابتدا، ابزارهای BI توسط تحلیلگران داده و سایر متخصصان فناوری اطلاعات استفاده می شدند که تجزیه و تحلیل کرده و گزارش‌هایی را با نتایج پرس و جو برای کاربران مشاغل ارائه می دادند. با این حال، به طور فزاینده مدیران از سکوهای اطلاعاتی کسب و کار استفاده می کنند تا توسط هوش تجاری به به یک بانک اطلاعاتی از اطلاعات ارزشمند دست پیدا کنند. انتظار می رود که بازار BI رشد مداوم خود را ادامه دهد، زیرا ابزارها به طور فزاینده ای هم هوش مصنوعی (AI) و هم یادگیری ماشین (ML) را در خود جای می دهند.

هوش تجاری

انواع ابزارها

هوش تجاری مجموعه گسترده ای از برنامه های کاربردی تجزیه و تحلیل داده ها را شامل می شود:

    تجزیه و تحلیل موقت

    پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)

    BI موبایل

    BI زمان واقعی

    BI عملیاتی

    BI نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS BI)

    BI منبع باز (OSBI)

    BI همکاری

    BI اطلاعات موقعیت مکانی (LI)

هوش تجاری

بعلاوه ، فناوری BI شامل موارد زیر است:

    نرم افزار تجسم داده برای طراحی نمودارها و سایر اینفوگرافیک ها

    شاخص های کلیدی عملکرد به روشی آسان برای درک

    ابزارهایی برای ساخت داشبورد BI و کارتهای امتیازی و عملکردی که داده های تجسم یافته در معیارهای تجاری را نمایش می دهند

ابزارهای تجسم داده ها در سالهای اخیر به استاندارد هوش تجاری مدرن تبدیل شده اند. یک زن و شوهر از پیشروان این فناوری بودند که در حقیقت این فناوری را زودتر از سایرین تعریف کردند، اما فروشندگان سنتی BI نیز مسیر خود را طی کردند. اکنون ، تقریباً هر ابزار مهم BI دارای ویژگی های خاص بصری است.

برنامه های BI به طور معمول اشکال مختلف از تجزیه و تحلیل پیشرفته ، مانند داده کاوی ، تجزیه و تحلیل پیش بینی ، استخراج متن ، تجزیه و تحلیل آماری و داده های بزرگ را شامل می شوند. اگرچه در بسیاری موارد پروژه های پیشرفته تحلیلی توسط تیم های جداگانه دانشمندان کاملا بر اساس آمار است.

اطلاعات هوش تجاری به طور معمول در یک انبار داده یا در جداول داده های کوچکتر که زیر مجموعه اطلاعات یک شرکت را در خود دارند ذخیره می شوند. علاوه بر این ، سیستم های Hadoop در معماری BI به عنوان مخزن فرود برای داده های BI و آنالیز استفاده می شوند. به خصوص برای داده های بدون ساختار، پرونده های ورود به سیستم، داده های حسگر و انواع دیگر داده های بزرگ.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :