نام دامنه چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

دسته بندی ها : متفرقه محمد یاری پور
انتخاب دامنه

دامنه چیست و چه نقشی در راه اندازی وب سایت دارد؟ نام دامنه که اغلب به آن ” آدرس سایت ” گفته می شود، آدرسی است که افراد برای یافتن وب سایت شما در نوار آدرس مرورگر تایپ می کنند. نام دامنه ثبت شده برای شما یکتا است و نمی تواند توسط شخص دیگری قابل استفاده باشد، زیرا در اینترنت به روشی مشابه مانند آدرس خیابان در دنیای فیزیکی، عمل می کند.

چرا به یک نام دامنه احتیاج دارید؟

کلیه مشاغل، سازمانها یا افرادی که در تلاش برای ایجاد حضور در دنیای آنلاین هستند، باید دارای نام دامنه باشند. ترکیبی از نام دامنه، وب سایت و آدرس های الکترونیکی، هویت منحصر به فرد شما را در دنیای آنلاین شکل می دهند. دامنه به نوبه خود، به کسب و کار شما کمک می کند تا ظاهر حرفه ای ایجاد کنید، آگاهی از برند را افزایش دهید ، اعتبار خود را بسازید و از علائم تجاری و کپی رایت های خود محافظت کنید.

تفاوت بین یک زیر دامنه و دامنه چیست

دامنه (به عنوان مثال ، amnssl.com) یک آدرس وب است که شما از یک رجیستری دامنه خریداری می کنید. Subdomain (به عنوان مثال ، blog.domain.com) زیرمجموعه ای از دامنه است که می تواند توسط یک مالک دامنه ایجاد شود.

انواع نام دامنه

دامنه سطح بالا (TLD) به پسوند یا آخرین قسمت یک نام دامنه اشاره دارد. یک لیست محدود از پسوندهای از پیش تعریف شده وجود دارد که شامل موارد زیر است:

    .com – تجارت تجاری (رایج ترین TLD)

    .org – سازمان ها (به طور معمول ، غیرانتفاعی)

    .gov – سازمان های دولتی

    edu. – موسسات آموزشی

    .net – سازمان های شبکه

    .mil – نظامی

دامنه چیست

TLD ها به دو دسته گسترده تقسیم می شوند:

دامنه های سطح بالا عمومی (gTLDs) و دامنه های سطح بالا با کد کشور (ccTLDs).

دامنه سطح بالا (gTLDs) یک نام دامنه سطح بالا است که کلاس دامنه مربوط به آن را مشخص می کند (.com ، .org ، .edu ، و غیره).

دامنه سطح بالا کد کشور (ccTLD) یک پسوند دامنه دو حرفی مانند .ir یا .uk یا .fr است که به یک کشور، موقعیت جغرافیایی یا قلمرو اختصاص داده شده است.

nTLDs به نامهای دامنه جدید سطح بالا که به سمت سازمان ها و خدمات مارک های تجاری استفاده می شوند، اشاره دارد. زیرا آنها بیشتر سفارشی، انعطاف پذیر و مرتبط هستند. نمونه هایی از nTLD ها عبارتند از “.voyage” ، “.app” ، “.ninja” ، “.cool” و غیره.

چگونه می توان یک نام سایت انتخاب کرد؟

تلفظ آسان

    اسمی را انتخاب کنید که تایپ و تلفظ آن آسان باشد. اگر مردم برای هجی کردن آن یا تلفظ صحیح آن خیلی تلاش کنند، بر به یاد ماندنی بودن این نام تأثیر گذاشته و به برند شما آسیب می رساند.

برند سازی

    نام دامنه ای را انتخاب کنید که بتواند به یک برند تبدیل شود. شما نام دامنه مطابق با کلمات کلیدی دقیق و جزئی را نمی خواهید، زیرا نام تجاری آنها بسیار عمومی و بسیار دشوار است. شما همچنین باید از شماره ها و خط ها در نام دامنه خود استفاده نکنید، زیرا یادآوری و تلفظ آنها بسیار دشوار است.

کوتاه و ساده

    نام دامنه را کوتاه و ساده نگه دارید. نام دامنه های طولانی و پیچیده امکان تایپ اشتباه را افزاش می دهد.

    از اسامی که می توانند با مارک های موجود اشتباه گرفته شوند، خودداری کنید. اگر فکر می کنید می توانید از موفقیت برخی از مارک های دیگر تقلید کنید، اشتباه می کنید.

پسوند مناسب

    از یک پسوند مناسب استفاده کنید. با استفاده از TLD های جدید اینترنت، شاید تصویر کنید باید دنبال چیزی باشید که چشمگیر باشد، به عنوان مثال از .boutique استفاده کنید. با این حال، توصیه غالب در بین بازاریابان این است که به پسوند قدیمی “com” بپیوندید، صرفاً به این دلیل که این پسوند شناخته شده خارج از دنیای فناوری است. اگر یک بازار محلی را هدف قرار داده اید، پس ccTLDs احتمالاً انتخاب بهتری برای تجارت شما است.

مشخص کننده فعالیت

    نامی را انتخاب کنید که نشان دهنده کار شما باشد. شما باید مراقب باشید که دامنه مدنظرتان بیش از حد تحت اللفظی نباشد. اما یک نام دامنه هوشمندانه که به مصرف کنندگان پیشنهاد می دهد که هنگام ورود در سایت شما چه چیزی را می توانند پیدا کنند، مزیت بزرگی برای هر تجارت است.

از کجا می توانید نام دامنه خریداری کنید؟

اکنون که متوجه شدید دامنه چیست باید اطلاع داشته باشید که برای ثبت نام دامنه باید هزینه سالانه پرداخت کنید. با پایان یافتن دوره ثبت نام ، گزینه تمدید شما به شما داده می شود. اگر اینکار را نکنید ، نام دامنه در دسترس دیگران قرار می گیرد.

تعداد زیادی شرکت دامنه وجود دارد، اما GoDaddy و Namecheap از محبوب ترین آنها هستند.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :