سی پنل چیست؟ مزایا و معایب + نحوه استفاده از آن

دسته بندی ها : تکنولوژی, مقالات پریا اصبری
سرور سی پنل

سرور سی پنل یکی از محبوب ترین کنترل پنل ها در بین توسعه دهندگان وب و شرکت های میزبانی وب است. معمولاً با WHM (مدیر میزبان وب) جفت می شود و هر کدام نقش های جداگانه ای ایفا می کنند. Web Host Manager کنترل اداری روی سرور را فراهم کرده و علاوه بر تنظیمات سرور، WHM چندین حساب ایجاد می کند و بیش از یک وب سایت را مدیریت می نماید.

علاوه بر این، داشبورد cPanel فایل های مختلف وب، MySQL، آمار، ردیابی داده ها و ویژگی های SEO را ارائه می دهد. جای تعجب نیست که سی پنل یکی از محبوب ترین کنترل پنل ها در بین توسعه دهندگان وب و شرکت های میزبانی وب است.

برای مشخص کردن، زمانی که یک ارائه دهنده هاست سرور را با WHM مدیریت می کند و حساب های cPanel را برای مشتریان خود ایجاد می کند، این عمل به عنوان میزبانی cPanel شناخته می شود. اگر می خواهید در مورد میزبانی سی پنل بیشتر بدانید، به خواندن ادامه دهید. این مقاله به بررسی مزایا و معایب سی پنل و مراحل استفاده از آن می پردازد.

سرور سی پنل چیست؟

cPanel یک کنترل پنل مبتنی بر لینوکس است که برای مدیریت راحت میزبانی وب شما استفاده می شود. این سیستم مشابه یک برنامه دسکتاپ عمل می کند. با cPanel، می توانید به جای اجرای دستورات پیچیده، اقداماتی را از یک داشبورد کاربر پسند انجام دهید. طرح میزبانی یک حساب cPanel برای کنترل عناصر میزبانی وب شما ارائه می شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، سی پنل را می توان در انواع میزبانی از جمله هاست اشتراکی، اختصاصی و مدیریت شده وردپرس استفاده کرد. این کنترل پنل انتخاب خوبی برای مبتدیانی است که به دنبال راه حل ساده کنترل پنل هستند. با این حال، مانند سایر کنترل پنل هاستینگ، سی پنل نیز مزایا و معایبی دارد.

مزایای هاست سی پنل

رابط کاربر پسند: رابط cPanel ویژگی‌ های مختلف را تحت ماژول‌ های قابل مدیریت دسته ‌بندی می ‌کند و به کاربران این امکان را می ‌دهد تا به راحتی آنها را پیدا کنند. داشبورد cPanel همچنین دارای منوها و گرافیک های بصری برای ناوبری روان است.

بسیار سازگار است: سرور سی پنل به عنوان یکی از محبوب ترین کنترل پنل ها با چندین مرورگر وب از جمله گوگل کروم، سافاری و موزیلا فایرفاکس سازگار است. علاوه بر این، سی پنل از بسیاری از برنامه های شخص ثالث، از جمله سازندگان سایت و ابزارهای SEO پشتیبانی می کند.

طیف گسترده ای از ویژگی ها: cPanel بدون نیاز به دانش فنی پیشرفته، به کاربران اجازه می دهد تا کارهای پیچیده ای مانند ایجاد زیر دامنه و حساب های FTP، مدیریت پایگاه های داده MySQL و تهیه نسخه پشتیبان از سایت را انجام دهند.

نصب خودکار نرم افزار: سی پنل نه تنها ویژگی های متعددی را ارائه می دهد، بلکه به خوبی با نصب کننده برنامه های Softaculous ادغام شده است. این امکان دسترسی به بیش از 400 برنامه از جمله سیستم های مدیریت محتوای محبوب را فراهم می کند. Softaculous از هر برنامه در طول چرخه عمر خود، از نصب تا به روز رسانی، مراقبت می کند.

پشتیبانی قابل اعتماد انجمن ها و وبلاگ های سی پنل حاوی منابع زیادی هستند. کتابچه راهنمای فنی اختصاصی برای cPanel و WHM نیز موجود است. آنها نحوه استفاده و حل مشکلات مربوط به محصولات cPanel را توضیح می دهند.

آموزش cPanel: نحوه استفاده از سرور سی پنل

اکنون که با مزایای سی پنل آشنا شدید، زمان آن رسیده است که نحوه استفاده از آن را بیاموزید. قبل از ورود به اولین آموزش cPanel، راه های مختلف دسترسی به آن را بررسی خواهیم کرد.

به طور کلی، اکثر هاست ها یک لینک مستقیم به داشبورد cPanel در ایمیل خوش آمدگویی دارند. با این حال، اگر پیوندی ضمیمه نشده باشد، می توانید از طریق نوار آدرس مرورگر وارد حساب cPanel خود شوید.

اگر آدرس سایت شما با HTTP شروع می شود، به سادگی :2082 را در انتهای URL اضافه کنید. برای آدرس سایتی که با HTTPS شروع می شود، بنویسید: 2083

به URL دسترسی پیدا کنید تا شما را به صفحه ورود به سیستم cPanel ببرد. نام کاربری و رمز عبور سی پنل خود را وارد کرده و روی دکمه ورود کلیک کنید. هنگامی که داخل داشبورد کنترل هستید، باید ماژول ها و ویژگی های مختلف را ببینید.

فایل ها در سرور سی پنل

بخش Files شامل ویژگی هایی برای مدیریت مستقیم فایل است. از این بخش می توانید فایل ها را آپلود کنید و سطوح حریم خصوصی را مشخص کنید.

سرور سی پنل

با استفاده از مدیریت فایل

cPanel شامل یک مدیر فایل با کاربری آسان است که مانند برنامه های کاوشگر فایل دسکتاپ کار می کند. کاربران می توانند به راحتی فایل ها و پوشه ها را ویرایش، حذف یا اضافه کنند. با کلیک بر روی دکمه File Manager به صفحه ای هدایت می شوید که تمام فایل های وب سایت شما را فهرست می کند.

اولویت ها

اینجاست که می توانید جنبه های مختلف داشبورد cPanel مانند زبان، موضوع و اطلاعات کاربر را پیکربندی کنید. این ماژول همچنین دارای ویژگی هایی برای اضافه کردن یک حساب cPanel جدید و مدیریت رمز عبور است.

ذخیره سازی اطلاعات پایه

یکی از مهم ترین ویژگی های این بخش اضافه کردن اطلاعات تماس شماست. از برنامه اطلاعات تماس برای ذخیره اطلاعات و تنظیمات برگزیده خود استفاده کنید.

پایگاه های داده

اگر وب سایت شما از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس استفاده می کند، به یک پایگاه داده برای ذخیره تمام داده ها و اطلاعات مهم مانند نام کاربری، رمز عبور و پست ها نیاز دارد. این بخش تماماً در مورد مدیریت پایگاه های داده است – وظایف آن بیشتر از طریق پایگاه های داده MySQL و phpMyAdmin انجام می شود.

نرم افزار در سرور سی پنل

به طور کلی، میزبانی وب شما یک بخش اختصاصی برای Softaculous Apps Installer ایجاد می کند. با این حال، می توانید نصب کننده خودکار را در بخش نرم افزار به همراه سایر اسکریپت ها و برنامه ها پیدا کنید. از آنجایی که این بخش عمدتاً به زبان های برنامه نویسی مانند PHP، Ruby و Perl می پردازد، بیشتر توسط کاربران پیشرفته استفاده می شود.

دامنه ها

برای وب مسترها معمول است که از یک حساب میزبانی برای چندین سایت استفاده کنند. از این رو، بخش Domains ویژگی ‌هایی را برای تمام کارهای مرتبط با دامنه، مانند مدیریت نام دامنه، راه‌ اندازی دامنه ‌های افزودنی برای نام‌ های دامنه جدید خریداری شده و ایجاد ساب دامنه‌ ها ارائه می ‌شود.

امنیت

امنیت یک نگرانی بزرگ برای هر صاحب سایت است، به خصوص اگر اطلاعات حساسی مانند جزئیات کارت اعتباری را ذخیره کنید. این ماژول به شما کمک می کند تا مراقب تنظیمات امنیتی کلیدی در حساب میزبانی خود باشید.

سرور سی پنل

پیشرفته

همانطور که از نام آن پیداست، ویژگی های این بخش به کاربران پیشرفته ای اختصاص دارد که می خواهند با مدیریت سرور، ردیابی اطلاعات شبکه و پاکسازی کش سایت وردپرس با LiteSpeed، کنترل بیشتری بر روی وب سایت خود داشته باشند.

کلام آخر

سرور سی پنل به عنوان یک سرور پیشرفته می تواند تمام موارد لازم برای مدیریت را در خدمت شما قرار دهد، از این رو با خرید هاست سی پنل ایران و آلمان با قیمت هایی مقرون به صرفه می توانید سایت خود را به بهترین حالت ممکن مدیریت کنید.

منبع

پریا اصبری
پریا اصبری

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :