قوانین کپی رایت در دنیای وب

دسته بندی ها : تکنولوژی محمد یاری پور
کپی رایت

کپی رایت از ملزومات فعالیت در فضای مجازی است زیرا اینترنت و دنیای آنلاین شدیدا امکان سرقت اطلاعات از جمله متن و گرافیک را فراهم می کند.

با این حال ، این دسترسی به منابع به یک مشکل مشترک منجر می شود؛ محتوای آنلاین شما. بدون توجه به شکل و نوع آن ، برای افراد بی پروا آسان است که آنها را سرقت کرده و حتی ادعای مالکیت کنند.

شما می توانید با استفاده از حمایت های ارائه شده توسط قانون حق کپی رایت، از این سناریو جلوگیری کنید.

قانون حق کپی رایت و وب سایت ها

کپی رایت به حمایت قانونی از آثار نویسنده اصلی اشاره دارد. این موارد شامل ادبیات، نوشتاری، نمایشی، هنری، موسیقی و انواع دیگر می باشد.

این قوانین شامل اختراعات صنعتی یا فناوری نیست، اگرچه صلاحیت هایی وجود دارد که نرم افزار رایانه را اثری خلاقانه و دارای حق کپی رایت می داند.

گاهی اوقات حمایت از حق copyright با سایر موارد مالکیت معنوی هم پوشانی دارد. به عنوان مثال ، یک بازی آنلاین ممکن است حاوی داستان و موسیقی متناسب با ثبت حق کپی رایت باشد، اما همچنین دارای پروسه هایی است که طبق قانون ثبت اختراع نیاز به بررسی دارند.

معمولا وب سایت‌ها حاوی مطالب مکتوب، گرافیک، آرم های تجاری و سایر عناصر بصری و صوتی هستند. این موارد قاطعانه آنها را به عنوان ماده ای که شامل حق کپی رایت می شود طبقه بندی می کند.

کپی رایت

قوانین خاص کشورها

قوانین مربوط به حمایت از حق کپی رایت در کشورهای مختلف با چند تفاوت ظریف مشابه است. در این مقاله مروری بر قوانین موجود در کشورهای مختلف می کنیم :

ایالات متحده

اساس حمایت از حق کپی رایت در ایالات متحده ، قانون حق copyright در سال 1976 است. این قانون به نویسندگان و هنرمندان حق انحصاری در تولید، توزیع و نمایش آثار خود اعطا می کند.

وب سایت ها نیز تحت این قانون قرار می گیرند، زیرا حاوی عناصر خلاق مانند محتوای نوشتاری و تصاویر هستند.

شاید عده ای از کپی محتوای ایجاد شده توسط شما لذت ببرند اما ثبت نام در دفتر حق کپی رایت ایالات متحده به شما امکان می دهد اگر شخصی کارهای شما را سرقت می کند، یک راه حل قانونی برای پیگیری و شکایت داشته باشید.

خسارات قانونی دیگری نیز وجود دارد که شما می توانید در صورت ثبت نام در دفتر مذکور، از کلیه حمایت لازم برخوردار شوید.

انگلستان

قانون حق کپی رایت طراحی و ثبت اختراعات در انگلیس مربوط به سال 1988 است. این قانون مشابه قانون ایالات متحده است، به این دلیل که از خلاقیت های اصلی شامل ادبیات، موسیقی، هنر، فیلم و صدا و سیما نیز محافظت می کند.

یک قانون تکمیلی، مقررات مربوط به حق کپی رایت برنامه های رایانه ای است که در سال 1992 منشتر و وظیفه حمایت و محافظت از نرم افزار را بر عهده گرفت.

در انگلیس آثار پس از ایجاد به شدت محافظت می شوند و به محض اینکه مطالب را در وب سایت خود را ارسال می کنید از قانون حق copyright بهره خواهید برد. با این حال  بر خلاف انگلیس، سرویس حق کپی رایت ایالات متحده ثبت نام در دفتر حقوقی را به شدت توصیه می کند.

استرالیا

قانون کپی رایت در استرالیا در سال 1968 تنظیم شده است. هدف این قانونگذاری تشویق مردم برای استفاده از منابع خود برای ایجاد مطالب بود، به ویژه مطالبی که دارای ارزش فرهنگی یا آموزشی بودند.

این قانون از انواع آثار ادبی و خلاق مانند سایر قوانین حق copyright حمایت می کند و اعلام می دارد مواردی که در بیان ایده ها، مفاهیم، سبک ها، تکنیک ها و داده ها تحت حمایت حق کپی رایت قرار نمی گیرند ، مشخص است.

به عنوان مثال، یک طرح کلی برای یک برنامه تلویزیونی شامل حق کپی رایت نمی شود و در صورت سرقت و تولید توسط شخصی غیر از سازنده ، هیچ قانونی جهت پیگیری وجود ندارد. با این حال، یک برنامه تلویزیونی خاص با ایده مشخص قطعا محافظت می شود.

کانادا

قانون حق کپی رایت در کانادا توسط دفتر مالکیت آثار معنوی اجرا می شود و مانند سایر قوانین توصیف شده در کانادا از آثار ادبی، موسیقی، نمایشی و صوتی حمایت می کند.

همچنین دارای یک پروسه ثبت نام بوده و کلیه آثار برای خالق جهت 50 سال محافظت می شوند. وب سایت ها می توانند برای حمایت از قوانین کپی رایت در کانادا ثبت نام کنند و دولت کانادا نیز توصیه می کند حتما این کار را انجام دهید.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :