نحوه تاثیر افزونه ها در سرعت و عملکرد سایت

دسته بندی ها : سئو رومینا محرر صفائی
انواع cms

تاثیر افزونه ها بر عملکرد و سرعت وب سایت ها بر کسی پوشیده نیست. افزونه های مختلفی وجود دارد که هرکدام عملکرد خاصی را انجام می دهند و بطور متفاوت بر روی وب سایت اثر می گذارند.

بعضی از افزونه ها برای اثر گذاری بر Front -end (فرانت اند) طراحی شده اند و نمای ظاهری وب سایت را به گونه ای می سازند که کاربر پسندانه باشد. گالری و  فرم تماس از مثال های این دسته اند.

تاثیر افزونه ها در بک اند

در مقابل، افزونه هایی هستند که عمدتاً برای انجام وظیفه در قسمت Back-end(بک اند) ساخته می شوند. به عنوان مثال ، افزونه های پشتیبان وردپرس ، افزونه های تحریریه ، فرایندهای مختلف پس زمینه و غیره.

دسته ای از افزونه ها هم هستند که هم در منطقه مدیریت استفاده می شوند و هم نمای سایت. به عنوان مثال ، افزونه های SEO، افزونه های فایروال وردپرس و موارد دیگر.

جالب است بدانید که تاثیر افزونه ها در وردپرس بر سرعت وب سایت و عملکرد آن، بستگی به لوکیشن فعالیت و لود آن افزونه دارد.

به عنوان مثال ، افزونه هایی که فقط هنگام انجام کارهای خاص در قسمت مدیریت وردپرس بارگیری می شوند، معمولاً تاثیری در عملکرد وب سایت شما نخواهد داشت.

از طرف دیگر پلاگین هایی که در بخش فرانت اند بارگذاری می شوند، احتمالاً اثر قابل توجهی در عملکرد دارند.

اما افزونه هایی که فرآیندهای معمول پس زمینه  مانند بررسی لینک‌های شکسته و نظارت بر خطای 404 را انجام می دهند می توانند عملکرد کلی وب سایت شما را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهند.

تاثیر افزونه ها
افزونه هایی که می توانند عملکرد سایتتان را تحت تاثیر قرار دهند
  1. درخواست‌های HTTP اضافی : برخی از افزونه ها (معمولا در front-end) برای عملکرد بهتر به یک اسکریپت سفارشی یا یک نمای طراحی شده نیاز دارند. به همین دلیل ممکن است لود فایل های CSS یا JS  را به سایت شما اضافه کنند که بارگیری این پرونده ها به درخواست های HTTP اضافی نیاز دارد و این باعث زمان بارگذاری بالای صفحه شما می شود.
  2. نمایش DB اضافی: ممکن است برخی افزونه ها باعث شوند که پایگاه داده زیاد نمایش داده شود. به عنوان مثال در front-end، پلاگین هایی برای نمایش پست های پربیننده ، پست های مرتبط یا هر چیز دیگری که عناصر بانک اطلاعاتی را به خود جلب می کند.
  3. فرآیندهای پس زمینه: بعضی از افزونه ها هنگام اجرای فرآیندهای پس زمینه منابع سرور زیادی را به خود اختصاص می دهند. این فرآیندها شامل: بررسی لینک های خراب، نظارت و ذخیره پست و غیره هستند.

بیشتر افزونه های خوب وردپرس فقط در صورت لزوم فایلهای اضافی را بارگذاری می کنند و تا جای ممکن ریکوئست های بانک اطلاعاتی را به حداقل می رسانند. با این حال گاهی اوقات این درخواست ها غیرقابل اجتناب است.

قبل از انجام کار، ابتدا مطمئن شوید که caching را در سایت WordPress فعال کرده اید. بخاطر داشته باشید که بدون ذخیره سازی، وب سایت شما همیشه کند خواهد بود.

انواع دیگر بهینه سازی تاثیر افزونه ها :

رفع مشکل درخواست های HTTP اضافی: عموما وب نویسان از درخواست اضافی HTTP شکایت می کنند در حالی که نمی دانند که درخواست های اضافی کمک می کنند تا نمای وب سایت مرتب تر به نظر برسد. به طور خلاصه ، سبک ها و اسکریپت های اضافی برای عملکرد بهتر افزونه ها لازم هستند.

سه روش برای بهینه سازی شماره درخواست HTTP اضافی وجود دارد. این روش ها به دانش برنامه نویسی و وردپرس نیاز دارند.

اما در بین همه روش ها، این روش ساده تر از سایر روش ها است :

لغو کردن اسکریپت های اضافی که توسط افزونه بارگیری می شوند: پس از این کار، می توانید کدهای افزونه را در پروندهstyle.css  و اسکریپت های افزونه را در پرونده اصلی  JavaScript ترکیب کنید. اگر امکان برنامه نویسی برای اینکار را ندارید می توانید از افزونه کش مانند WP Rocket  استفاده کنید. این افزونه به شما این امکان را می دهد تا با یک کلیک، کوچک سازی و ترکیب کنید. البته افزونه های کش در بعضی موارد با افزونه های دیگر سازگاری نداشته و مشکل ساز می شوند.

رفع مشکل درخواست های اضافی پایگاه داده و فرآیندهای پس زمینه

برخی از افزونه ها، قابلیت های مختلفی مثل تجزیه و تحلیل را در وردپرس ایجاد می کنند. مانند افزونه های فیلتر ایمیل، افزونه stats وب سایت، افزونه ردیابی بازدید ها و غیره.

شما می توانید تجزیه و تحلیل در وردپرس را با افزونه هایی مانند MonsterInsights یا Jetpack Stats انجام دهید.

افزونه هایی نیز وجود دارند که خطاهای 404 را رصد و لینک های خراب را شناسایی می کنند. اما مشکل آنها این است که بار سنگینی برای وردپرس محسوب شده و منابع سرور را تحت شعاع قرار می دهند. به جای استفاده از این افزونه ها، باید از Ahrefs یا SEMRush استفاده کنید تا پیوندهای خراب بطور خودکار ردیابی شوند و سئو افزایش یابد.

امیدواریم در انتهای مطلب از تاثیر افزونه ها روی وب سایت اطلاعات بیشتری کسب کرده باشید.

منبع

رومینا محرر صفائی
رومینا محرر صفائی

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :