لینوکس یا ویندوز ؛ از کدامیک استفاده کنیم؟

دسته بندی ها : تکنولوژی محمد یاری پور
لینوکس یا ویندوز

لینوکس یا ویندوز ، کدامیک مناسب کار شما است؟ آیا قصد خرید یک رایانه شخصی جدید را دارید؟ آیا می خواهید سیستم عامل فعلی خود را تغییر دهید؟ آیا در مورد اینکه ویندوز از لینوکس بهتر است یا برعکس سردرگم هستید؟ پس این مقاله که اطلاعات و مقایسه بین لینوکس و ویندوز را ارائه می دهد برای شما مناسب است. لینوکس در مقابل ویندوز یک نبرد قدیمی محسوب می‌شود که اکنون سالهاست مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. تأکید بر این نکته مهم است که پاسخ به سوال “بهترین” سیستم عامل نمی تواند یک جواب واحد داشته باشد، زیرا در واقع کاملا به نیازهای کاربر بستگی دارد. در حالی که در مورد جوانب مثبت و منفی هر دو سیستم بحث می کنیم، امیدواریم که یک بررسی منصفانه را در مورد معیارهای خاص ارائه دهیم.

لینوکس یا ویندوز

قبل از شروع، نیاز است کمی تفاوت بین Linux و Windows را بهتر بدانیم.

سیستم عامل ویندوز چیست؟

سیستم عامل ویندوز برای اولین بار در سال 1985 توسط مایکروسافت منتشر شد و اینک بزرگترین پایگاه کاربر در سراسر جهان است. با وجود یک سری بروزرسانی در طول سال های مختلف، هر سیستم عامل با یک رابط کاربری گرافیکی منحصر به فرد ارائه می شود که به کاربران امکان مشاهده فایل ها و کار بر روی سیستم خود را می دهد. اکثر سیستم هایی که امروز شاهد آن هستیم روی سیستم عامل ویندوز کار می کنند که برای کار روی سخت افزار x86 و x64 از جمله اینتل ، AMD و موارد دیگر طراحی شده است. آخرین نسخه ویندوز، ویندوز 10 است که در جولای سال 2015 به عنوان جانشین ویندوز 8.1 عرضه شد

لینوکس یا ویندوز

سیستم عامل لینوکس چیست؟

سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل منبع باز است که در اوایل دهه 1990 توسط لینوس توروالدز ایجاد شده است. بر اساس UNIX، لینوکس به کاربران اجازه می دهد تا کدهای موجود را تغییر داده و نسخه های مختلفی از توزیع آن را تولید کنند که بر اساس آن می توانند مجدداً از آنها استفاده کرده و یا حتی بفروشند. لینوکس قطعا به عنوان گزینه برتر برای کانفیگ سرورها شناخته می‌شود. به همین دلیل بیشتر صفحات وب در اینترنت از طریق سیستمهایی میزبانی می شوند که توسط یکی از توزیع های لینوکس پشتیبانی می شود. این سیستم عامل همچنین در رایانه های دسکتاپ، موبایل، کنسول ها، کتاب های الکترونیکی و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز قطعا جزء برترین سیستم عامل ها در جهان به حساب می آیند و هر دو جایگاه خود را در دنیای محاسبات به دست آورده اند. در این مقاله برخی خصوصیات این دو سیستم عامل مورد بحث قرار گرفته و یک مفهومی برای کمک به شما در انتخاب بهترین سیستم عامل جهت نیازهای شما ارائه خواهد شد. در زیر چندین تفاوت اساسی بین این دو سیستم عامل را لیست کردیم :

1. شاهزاده و مجوز

سیستم عامل لینوکس و بسیاری از برنامه ها و کتابخانه های آن کاملاً رایگان و منبع باز برای استفاده و ویرایش هستند. البته توزیع های پرداخت شده از سیستم عامل لینوکس با پشتیبانی بیشتر در بازار موجود است، اما قیمت آنها نیز بسیار متوسط ​​است. لینوکس تحت مجوز عمومی عمومی گنو ، به کاربران این امکان را می دهد تا در تعداد نامحدود سیستم ها را مورد استفاده قرار دهند و حتی نسخه های اصلاح شده خود را بفروشند.

سیستم عامل ویندوز دارای مجوز مایکروسافت است که به کاربران امکان دسترسی به کد منبع را نمی دهد. بنابراین، هیچ تغییری در سطح کاربر عادی قابل انجام نیست. مجوز مایکروسافت، نسخه های استاندارد آن بین 70 تا 200 دلار است و نسخه و مجوز رسمی آن فقط می تواند بر روی شماره رایانه هایی که در خرید شما مشخص شده است نصب شود، که البته در ایران ویندوزها به صورت کرک شده در حال استفاده هستند.

2. سهولت استفاده

سهولت استفاده ممکن است مقایسه سختی باشد، زیرا قطعا در افراد مختلف متفاوت است. با این حال، لینوکس قابلیت استفاده خود را در طول سالها از طریق مدرن سازی مداوم بهبود بخشیده است. با انتشار توزیع هایی مانند Linux Mind، مراحل نصب و راه اندازی ساده تر شده است. از طریق بروزرسانی های مداوم، افرادی که دانش فنی کمی دارند و یا اصلا دانشی در زمینه لینوکس ندارند، می توانند نرم افزار گرافیکی را نصب کرده و فعالیتهای عادی مانند ایمیل، پخش موسیقی و فیلم ها را انجام دهند و به اینترنت دسترسی داشته باشند.

با توجه به تسلط بازار که در اختیار ویندوز قرار دارد و در بسیاری از دستگاه ها از قبل نصب شده است، اگر قصد خرید یک دستگاه جدید را داشته باشید، احتمال اینکه  به صورت پیش فرض ویندوز در آن نصب شده باشد زیاد است. با این برتری موجود در بازار، اکثریت قریب به اتفاق کاربران به رابط کاربری ویندوز عادت کرده اند. علاوه بر این، استفاده آسان از نوار ابزار و نصب آسان برنامه ها، آن را به عنوان یک انتخاب عالی برای کاربران جدید و قدیمی قرار داده است.

3. پشتیبانی

از آنجا که لینوکس دارای یک پایگاه کاربر عظیم در سراسر جهان است، پشتیبانی آنلاین گسترده ای برای لینوکس در دسترس است. انجمن سیستم عامل لینوکس از طریق تالار گفتگو، باکس‌های سؤال و وب سایتهای پشتیبانی از کاربران ساپورت می کنند.

سیستم عامل ویندوز نیز از طریق سیستم های کمک یکپارچه و آنلاین، وب سایت های اختصاصی و انجمن ها به راحتی از کاربران پشتیبانی می کند. علاوه بر این، فیلم ها و کتاب های بیشماری درباره ویندوز به صورت آنلاین و برای افراد دارای سطح مهارت  بالا در دسترس هستند.

4. تنوع

از آنجا که لینوکس منبع باز و به راحتی قابل تغییر است، بسیاری از توزیع ها که بسیار متناسب با نیاز کاربر هستند قابل تنظیم می‌باشند. اگر دانش کد نویسی دارید می توانید حتی کدها را تغییر دهید و سیستم عامل بر اساس سلایق و نیازهای خود بهینه کنید.

در سیستم عامل ویندوز ، شخصی سازی کار آسانی نیست و فقط چند مورد قابل شخصی سازی است.

5- سرعت

در بحث سرعت، لینوکس به راحتی بر ویندوز پیروز می شود. بر خلاف ویندوز، لینوکس تمایل دارد که هنگام استفاده از چندین فرآیند، “اشتباه” را به حداقل برساند. سیستم فایل Ext4 در لینوکس کارایی ستودنی در حفظ کارآمد دستگاه دارد.

6. حریم خصوصی

در طی چند سال گذشته ، ویندوز به طور فزاینده ای به سمت تبلیغات گرایش پیدا کرده است. اگرچه کاربران می توانند از این امر امتناع کنند. علاوه بر این، ویندوز می داند شما در رایانه شخصی خود با همگام سازی با OneDrive و تجزیه و تحلیل رفتار از طریق Cortana چه کاری انجام می دهید. بسیاری از افراد به ابزارهایی که مایکروسافت ویندوز ارائه می دهد علاقه دارند، اما برخی طرفداران لینوکس این مورد را مزاحمت می دانند.

از طرف دیگر کاربران لینوکس دارای یک سیستم عامل هستند که حریم کاربران در آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. دستگاه های لینوکس از امکان رمزگذاری داخلی استفاده می کنند، به این معنی که کاربران می توانند از امنیت بهتر و نفوذ کمتر نسبت به برنامه های شخص ثالث اطمینان داشته باشند.

7. امنیت

لینوکس به طور کلی از ویندوز ایمن تر است. حتی اگر باگ های خاصی هنوز در لینوکس کشف شده باشند، به دلیل فناوری منبع باز آن هر کسی می تواند آسیب پذیری ها را بررسی کند، و این باعث می شود روند شناسایی و حل مشکل، سریعتر و آسان تر شود. در همین حال، علیرغم اینکه ویندوز طی سالهای اخیر تلاشهای زیادی در جهت بهبود سیستم امنیتی خود انجام داده است، اما هنوز هم هدف اصلی هکرهای مخرب است. مایکروسافت به دلیل پایگاه کاربر بزرگ خود، همیشه در معرض تهدیدات جدید قرار دارد.

امیدواریم در انتهای مطلب لینوکس یا ویندوز با تفاوتهای آن آشنا شده باشید.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :