الگوریتم گوگل و پیشرفت در جستجو ( بخش دوم )

دسته بندی ها : تکنولوژی محمد یاری پور
گوگل پلنر

الگوریتم گوگل و انواع آن را در مقاله قبلی بررسی کردیم و همانطور که اعلام کردیم لیست الگوریتم ها بیشتر از میزانی بود که در یک محتوا بگنجد. در این محتوا با جدیدترین ها در الگوریتم گوگل آشنا شده و بیشتر با تفکرات گوگل در ارائه و بروزرسانی الگوریتم ها آشنا می شویم.

الگوریتم گوگل از شروع سال 2015

2015 – RankBrain

RankBrain یک الگوریتم پیشرفته گوگل است که از یادگیری ماشین برای اداره جستجوها استفاده می کند. این الگوریتم می تواند در مورد کلماتی که نمی‌تواند حدس بزند، کلماتی را با معانی مشابه پیدا کند و سپس نتایج مرتبط را ارائه دهد. الگوریتم RankBrain به منظور بهبود، جستجوهای گذشته را نیز ملاک قرار داده و بهترین نتیجه را تعیین می کند.

rankbrain یکی از سه الگوریتم برتر گوگل

انتشار این الگوریتم نشانگر گام بزرگ دیگری برای Google است که بتواند معنای جستجوها را بهتر درک و پیدا کرده و نهایتا به بهترین نتیجه برسد. در مارس 2016، گوگل فاش کرد که RankBrain یکی از سه الگوریتم برتر در رتبه بندی گوگل است. بر خلاف سایر عوامل رتبه بندی، شما به غیر از نوشتن محتوای با کیفیت نمی توانید برای RankBrain مانند قدیم بهینه سازی کنید. در هر صورت تأثیر این الگوریتم کاملا در صفحات نتایج گوگل غیرقابل انکار است.

الگوریتم گوگل

2016 – Possum

در سپتامبر 2016 زمان نوسازی سئوی محلی دیگری بود. الگوریتم Possum برای بهبود جستجوی محلی چندین تغییر در فیلتر رتبه بندی لوکال Google اعمال کرد. پس از پوزوم ، بسته به موقعیت فیزیکی جستجوگر و موضوع جستجو، نتایج لوکال متنوع تر شد. برخی از مشاغل که در جستجوی ارگانیک عملکرد خوبی نداشته اند، رتبه بندی محلی را بعد از ورود این الگوریتم به میدان آسان تر دیدند. این عملکرد نشان می دهد که این الگوریتم باعث شده است که جستجوی محلی مستقل تر از نتایج ارگانیک باشد.

2018 – الگوریتم سرعت (موبایل)

Google با تأیید نیاز کاربران به تحویل سریع اطلاعات، الگوریتم سرعت جهت گوشی‌های موبایل را اجرا کرد که باعث شد سرعت صفحه به عنوان یک عامل اصلی رتبه بندی برای جستجوهای تلفن همراه تبدیل شود، همانطور که قبلاً در مورد جستجوی دسک تاپ نیز وجود داشت. این الگوریتم اغلب سایتهای دارای نسخه موبایل با سرعت پایین را تحت تأثیر قرار داده است.

2018 – پزشکی

این بروزرسانی گسترده الگوریتم، باعث ایجاد نگرانی گسترده برای برخی افراد خاص و منجر به تغییر در رتبه بندی شد. در حالی که تعداد نسبتاً بالایی از سایتهای پزشکی با استفاده از این الگوریتم در رده بندی پایین تری قرار گرفتند، این بروزرسانی صرفاً به هدف آنها نبود و نهایتا مشخص نشد که هدف دقیق آن چیست. استفاده از این الگوریتم ممکن است تلاشی برای مطابقت بهتر نتایج با کلمات جستجو شده باشد، یا شاید این امر با هدف محافظت از رفاه کاربران در برابر برخی اطلاعات خاص باشد.

تحول در جستجوی گوگل

2019 – BERT

به‌روزرسانی BERT Google به عنوان “بزرگترین تغییر در پنج سال گذشته” اعلام و یکی از مواردی که ” جستجو در گوگل را به طور کامل تغییر خواهد داد” شناخته شد. این یک الگوریتم یادگیری ماشین و یک روش مبتنی بر شبکه عصبی برای پردازش زبان طبیعی (NLP) است. نام BERT ترکیبی از نام های زیر است:

Bidirectional Encoder Representations from Transformers

BERT می تواند با نگاه کردن به کلماتی که قبل و بعد از کلمه هدف آمده، متن کامل یک جمله را بفهمد. به عبارت دیگر، از متن و روابط همه ی کلمات در یک جمله استفاده می کند تا به یک نتیجه مطلوب و نهایی برسد. در حقیقت این بدان معنی است که پیشرفت بزرگی در تفسیر جستجو رخ داده است.

الگوریتم گوگل و انتظارات در آینده

همانطور که مشاهده می کنید، گوگل از اوایل سال 2010 با سرعت بسیار زیادی پیشرفت کرده است. الگوریتم های اصلی و اولیه آن در دهه گذشته جهت مبارزه با نتایج اسپم و سایت هایی که سعی در تقلب در سیستم داشتند، متمرکز شده است.

اما با گذشت زمان، الگوریتم های جدید بیشتر و بیشتر به نتایج جستجو کمک می کنند، دقیقاً همان چیزی که در جستجوگرهای دسکتاپ ، تلفن همراه و و سئوی محلی به آن نیاز دارند. در حالی که الگوریتم برای شروع یک فناوری محسوب می شد، طی سالهای اخیر، از جمله یادگیری زبان ماشین و NLP ، این امر کاملاً به یک هنر تبدیل شده است.

در انتهای این محتوا الگوریتم گوگل و اهداف آن را بیشتر درک کرده اید و قطعا در عملکرد شما بهینه سازی سایت تاثیر خواهد داشت.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :