امنیت جوملا و راهکارهای آن

دسته بندی ها : تکنولوژی محمد یاری پور
جوملا چیست

امنیت جوملا به عنوان دومین cms محبوب دنیا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با توجه به این میزان استفاده طبیعتا در معرض انواع حملات هکرها قرار دارد. هکرها همیشه سعی می کنند آسیب پذیری ها و حفره های امنیتی وب سایت شما را پیدا کنند. یک مسئله ایمنی خاص می تواند برای شما ضرر و هزینه زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است که انواع اقدامات امنیتی را انجام داده و امنیت جوملا را افزایش دهید.

در این محتوا استراتژی مختلف را در دو مقاله جدا به شما نشان داده و به شما آموزش می دهیم چطور می توانید وب سایت جوملا را شخصا ایمن کنید. لازم به ذکر است که این اقدامات امنیتی ممکن است 100٪ محافظت در برابر هکرها را نداشته باشد، زیرا اصولا یک سایت کاملاً 100٪ ایمن وجود ندارد. اما این اقدامات شما را در مقابل اکثر حملات محافظت می کند.

ما نظرات مختلف کارشناسان جوملا را در رابطه با امنیت جوملا پرسیدیم و اینکه چگونه می توان توسط این راهنما به شما در تأمین امنیت سایت جوملا کمک کرد.

امنیت جوملا

نسخه، افزونه ها و افزونه های جوملا را به روز کنید

یکی از کارهای اساسی برای داشتن یک سایت امن جوملا ، بروزرسانی آن به آخرین نسخه است. نسخه قدیمی جوملا یا سایر افزونه ها و پلاگین ها راهی است برای ورود هکرها به سیستم مدیریت محتوای شما. هر به روز رسانی جوملا همراه با برخی از رفع اشکالات و افزایش امنیت جوملا است.

برای به روز رسانی نرم افزار، باید از قسمت مدیریت به بخش به روزرسانی بروید. توصیه می کنیم کلیه افزونه های جوملا که استفاده می کنید را نیز بروزرسانی کنید.

امنیت جوملا
امنیت سایبری

از رمز عبور قوی استفاده کنید

یک حفره امنیتی بسیار رایج رمز عبور ضعیف است. کرک کردن شناسه و گذرواژه‌های ضعیف بسیار آسان است و به عنوان ساده ترین روش نفوذ شناخته شده است. حساب Admin را با عنوان “Admin” و با گذرواژه‌های آسان رها نکنید. اگر یک هکر موفق به ورود به سایت شما به عنوان Admin شود، امنیت جوملا به طول کامل زیر سوال می رود.

عاقلانه است که حتما از یک آدرس ایمیل به عنوان شناسه حساب اداری استفاده کرده و برای رمز عبور یک مسئله مهم این است که حداقل طول رمز عبور باید کاراکتر باشد. گذرواژه با طول طولانی امنیت به مراتب بیشتری نسبت به یک رمز عبور کوتاه دارد.

در صورت تمایل می توانید از ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترها استفاده کنید تا رمز عبور خود را قدرتمندتر کنید.

به طور منظم از هاست بکاپ تهیه کنید

وقتی خطا یا مشکلی در سایت رخ داد، پشتیبان گیری همیشه خیال شما را راحت می کند. شما باید یک آرشیو از بکاپ های سایت خود داشته باشید.

همچنین باید سعی کنید هاست خود را از یک شرکت معتبر که تضمین تهیه بکاپ هفتگی و حتی روزانه را می دهد تهیه کنید.

از طرف دیگر، می توانید افزونه های پشتیبان جوملا مانند Akeeba Backup جهت تهیه بکاپ از جوملا استفاده کنید تا نگرانیتان تا حد زیادی از امنیت جوملا کم کند.

از آدرس ورود به پنل مدیریت مدیر جوملا محافظت کنید

حفاظت از سایت جوملا با محدود کردن دسترسی به بخش مدیریت سایت می تواند تا حد زیادی به امن شدن سایت شما کمک کند. دو روش عمومی جهت امن کردن ورود به بخش مدیریت ، تغییر رمز یا تغییر آدرس ورود است. تغییر URL با افزونه‌هایی مانندAdmin Tools  و RSFirewall بسیار آسان است.

همچنین می توانید با قفل کردن صفحه Admin سایت نیز از رمز عبور نیز محافظت کنید.

علاوه بر این ، شما می توانید با محدود کردن دسترسی فقط با چند آی پی خاص به پنل مدیریت سایت، امنیت جوملا را به شدت افزایش دهید.

استفاده از افزونه‌های امنیتی جوملا

اگر نگران حفاظت از سایت خود هستید و می خواهید امنیت جوملا را بیشتر کنید، می توانید از افزونه‌های امنیتی استفاده کنید. برنامه های افزودنی امنیتی به شما امکان می دهد حملات هکرها را شناسایی کرده و از ورود آنها جلوگیری کنید.

ورود ایمن به جوملا با احراز هویت 2 عاملی

امنیت جوملا با استفاده از کد احراز هویت دو عاملی بسیار بیشتر است. اگر کسی به هر طریقی رمز عبور مدیریت سایت شما را شناسایی کند، جهت ورود به سیستم احراز هویت نیز نیاز دارد تا وارد شود و بدون درج کد احراز هویت دو عاملی ورود به مدیریت سایت امکان پذیر نیست. کد احراز هویت دو عاملی OTP ( رمز عبور یک بار مصرف ) نامیده می شود.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :