تجارت الکترونیکی چیست

دسته بندی ها : سئو مریم برفرنژاد
انواع تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی چیست

تجارت الکترونیکی چیست. به هر نوع معامله تجاری که بصورت آنلاین انجام میگردد گفته میشود. مشهورترین نمونه تجارت الکترونیکی خرید آنلاین است که به عنوان خرید و فروش کالا از طریق اینترنت بر روی هر دستگاه تعریف می شود. با این حال، تجارت الکترونیکی می تواند انواع دیگری از فعالیت ها را نیز شامل شود، از جمله حراج آنلاین، درگاه پرداخت، بلیط آنلاین و بانکداری اینترنتی.

تجارت الکترونیکی، راهی جدید و به سرعت در حال رشد است که بیشتر تحت تأثیر بازار گسترده و تأثیر تلفن های هوشمند و راحتی خریدهای آنلاین است.

مدل های مختلف تجارت الکترونیکی چیست

تجارت الکترونیکی معمولاً بر اساس نوع شرکت کنندگان در معامله به سه مدل مختلف طبقه بندی می شود:  B2B، B2C  و C2C

انواع تجارت الکترونیکی

تجارت به تجارت (B2B)

    B2B زمانی است که مشاغل مختلف به مشاغل دیگرکالا های خود را می فروشند. به عنوان مثا  فروشگاه های لوازم التحریر که کالاهای خود را به صورت عمده به مشاغل می فروشند. به طور معمول شرکت های B2B در صورت خرید عمده مشتریان، نرخ تخفیف در هر واحد را ارائه می دهند که انگیزه بسیار خوبی برای دفاتر است.

 تجارت به مصرف کننده (B2C)

    B2C متداول ترین مدل تجاری است که در آن مشاغل  به مشتریانی که مقدار کمی محصول خریداری می کنند کالاهای خود را می فروشند. یک نمونه آشنا از مدل B2C می تواند سوپرمارکت هایی باشد که مصرف کنندگان هر هفته خرید خود را می خرند اما در حالت عادی چیز عمده ای نمی خرند.

 مصرف کننده به مصرف کننده (C2C)

    C2C یک مدل تجاری نسبتاً جدید است که در آن مشتریانی که قبلاً چیزی خریداری کرده اند به دنبال فروش مجدد این کالا به مصرف کننده دیگر هستند. از طریق بازارهایی مانند eBay و Craigslist، این می تواند برای فروش اقلامی که دیگر استفاده نمی کنید آسان و کاملا سودآور باشد.

مزایای تجارت الکترونیکی چیست؟

دلیلی وجود دارد که تجارت الکترونیکی در چند سال گذشته چنین رشد انفجاری را نشان داده است. در واقع، با تبدیل شدن اینترنت به یک نیاز اساسی در زندگی روزمره، مشاغل در حال یادگیری استفاده از مزایای بیشمار تجارت الکترونیکی هستند که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 بازار جهانی

 یک فروشگاه فیزیکی همیشه با منطقه جغرافیایی که می تواند خدمت کند محدود خواهد شد. یک فروشگاه آنلاین یا هر نوع تجارت الکترونیکی دیگر برای این موضوع، تمام دنیا را به عنوان بازار خود در اختیار دارد. واقعاً یکی از بزرگترین مزیت های خرید و فروش آنلاین از مشتری محلی به بازار جهانی است. در سال 2018، 11.9٪ از فروش جهانی خرده فروشی از طریق خریدهای آنلاین انجام شده است و این فقط قرار است سال به سال افزایش یابد.

 در دسترس بودن شبانه روزی

 یکی دیگر از مزایای بزرگ اداره یک تجارت آنلاین این است که همیشه باز است. برای یک تاجر، افزایش چشمگیر فرصت های فروش است. برای مشتری، این یک گزینه راحت و بلافاصله در دسترس است. مشاغل تجارت الکترونیکی که توسط ساعت کاری محدود نیستند، می توانند همه روزه و در همه ساعات روز به مشتریان خدمات دهند.

  کاهش هزینه ها

مشاغل تجارت الکترونیک از هزینه های جاری بسیار کمتری بهره مند می شوند. از آنجا که نیازی به استخدام کارمندان فروش یا نگهداری ویترین فیزیکی فروشگاه نیست، هزینه های عمده تجارت الکترونیکی صرف انبار و ذخیره سازی محصول می شود. و کسانی که یک کسب و کار را اداره می کنند حتی از پیش نیازهای سرمایه گذاری کمتری برخوردار هستند. از آنجا که بازرگانان قادر به صرفه جویی در هزینه های عملیاتی هستند، می توانند معاملات و تخفیف های بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند.

  مدیریت موجودی کالا

مشاغل تجارت الکترونیکی می توانند مدیریت موجودی خود را با استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای تسریع در مراحل سفارش، تحویل و پرداخت به صورت خودکار انجام دهند. این باعث صرفه جویی میلیاردی در هزینه های عملیاتی و موجودی مشاغل می شود.

  بازاریابی هدفمند

 با دسترسی به چنین ثروت از داده های مشتری و فرصتی برای مراقبت از عادات خرید مشتری و همچنین روند در حال ظهور صنعت، مشاغل تجارت الکترونیکی می توانند فعال بمانند و تلاش های بازاریابی خود را برای ارائه تجربه متناسب تر و یافتن مشتری های جدید بیشتر شکل دهند.

 خدمت به بازار

مقیاس بخشیدن به یک محصول برای محبوب شدن کار سختی است. از طرف دیگر، خرده فروشان تجارت الکترونیکی می توانند با بهره گیری از بازار جهانی، بدون هیچ گونه سرمایه گذاری بیشتر، یک تجارت بسیار سودآور ایجاد کنند. با استفاده از قابلیت جستجوی آنلاین، مشتریان از هر گوشه دنیا می توانند محصولات شما را پیدا و خریداری کنند.

 کار از هرجای دیگر

غالباً، اداره مشاغل تجارت الکترونیک به این معنی است که نیازی نیست از ساعت 9 تا 5 در دفتر بنشینید و یا هزینه و وقت خود را برای رفت وآمد بگذارید، لپ تاپ و اتصال به اینترنت خوب،  تنها چیزی است که برای مدیریت تجارت خود از هرجای دنیا لازم است.

سخن نهایی

برای اطمینان از امنیت، حریم خصوصی و اثربخشی تجارت الکترونیکی، مشاغل باید به تأیید اعتبار معاملات تجاری بپردازند، دسترسی به منابعی مانند صفحات وب را برای کاربران ثبت نام شده یا منتخب کنترل کرده و ارتباطات را رمزگذاری کنند.

منبع

مریم برفرنژاد
مریم برفرنژاد

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :