شبکه چیست و چه مزایایی دارد؟

دسته بندی ها : تکنولوژی محمد یاری پور
Zabbix چیست

شبکه مجموعه ای از رایانه ها، سرورها، دستگاه های متصل به network و لوازم جانبی متصل به یکدیگر است تا امکان اشتراک گذاری داده ها فراهم شود. یک نمونه عالی از شبکه، اینترنت است که میلیون ها انسان را در سراسر جهان به هم وصل می کند.

برخی از مؤلفه های اصلی سخت افزاری که می توانند در شبکه ها استفاده شوند عبارتند از:

    کارت های رابط

به رایانه ها امکان می دهد تا از طریق network با یک سیستم آدرس دهی سطح پایین و با استفاده از آدرس های کنترل دسترسی  (MAC) ارتباط برقرار کنند تا یک رایانه از دیگری متمایز شود.

    تکرار کننده ها

دستگاه های الکترونیکی هستند که سیگنال های ارتباطی را تقویت می کنند و همچنین از دخالت سیگنال ها جلوگیری و نویز را فیلتر می کنند.

شبکه

    هاب‌ها

حاوی چندین پورت هستند و اجازه می دهد بسته های اطلاعات ( داده ها ) به صورت غیرقابل اصلاح کپی شوند و برای همه رایانه های متصل ارسال گردند.

Bridges

بخش های شبکه را به هم وصل می کند، که با این کار اجازه می دهد تا اطلاعات فقط به یک مقصد خاص جریان پیدا کنند

   سوئیچ ها

دستگاههایی هستند که تصمیم اصلی جهت ارسال را می گیرند و در غیر این صورت قطعات ارتباط داده را بین پورت ها، مطابق با آدرس MAC در بسته های اطلاعات فیلتر می کنند.

    روترها

این دستگاه هایی هستند که با پردازش اطلاعات در بسته، بسته ها را در network ارسال می کنند.

    فایروال شبکه

درخواست های دسترسی به شبکه را از منابع نا ایمن رد کرده، اما درخواست های ایمن را مجاز می کنند.

شبکه

توپولوژی شبکه و انواع آن

توپولوژی network ارتباط دستگاههای متصل را از نظر نمودار هندسی توصیف می کند. دستگاه ها به عنوان مالکین شبکه ارائه می شوند و اتصالات آنها به صورت لبه های روی نمودار نشان داده می شوند. توپولوژی توضیح می دهد که چه تعداد اتصالات در هر دستگاه، به چه ترتیب و چه نوع سلسله مراتبی وجود دارد.

انواع مختلفی از شبکه وجود دارد که با توجه به خصوصیات خاص مانند انواع اتصال، نوع سیم کشی یا بی سیم، مقیاس network و معماری و توپولوژی آن طبقه بندی می شوند.

انواع شبکه شامل محلی، گسترده، کلانشهر و backbone است.

تنظیمات شبکه معمولی شامل موارد زیر است :

bus topology, mesh topology, ring topology, star topology, tree topology and hybrid topology

اغلب network های خانگی در یک توپولوژی درختی که به اینترنت متصل است پیکربندی شده و شبکه های شرکتی نیز غالباً از توپولوژی درخت استفاده می کنند ، اما معمولا توپولوژی ستاره ای واتصال به اینترنت  را نیز در برنامه‌های خود جای می دهند.

اغلب شبکه های خانگی در یک توپولوژی درختی که به اینترنت متصل است پیکربندی شده و شبکه های شرکتی نیز غالباً از توپولوژی درخت استفاده می کنند ، اما معمولا توپولوژی ستاره ای واتصال به اینترنت  را نیز در برنامه‌های خود جای می دهند.

تفاوت بین شبکه و اینترنت

تفاوت اساسی network و اینترنت در این است که شبکه متشکل از رایانه هایی است که به صورت فیزیکی متصل هستند و می توانند به عنوان رایانه شخصی و همچنین برای به اشتراک گذاری اطلاعات با یکدیگر استفاده شوند. در مقابل، اینترنت یک فناوری است که کلیه شبکه های کوچک و بزرگ را به یکدیگر پیوند می دهد و network بسیار گسترده تری ایجاد می کند.

منطقه جغرافیایی تحت پوشش می تواند تا یک کشور گسترش یابد، در حالی که اینترنت می تواند کشورها، قاره ها و کل دنیا را به هم مرتبط کند.

آینده network حضور 5G و نسل بعدی فناوری بی سیم می تواند به تغییر گسترده در تمرکز نرم افزارها و برنامه ها نسبت به زیرساخت ها منجر شود زیرا سازمان ها دائما به دنبال استفاده از جدیدترین فناوری ها هستند. این مسئله را با این واقعیت که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حال ورود به فضای شبکه هستند همراه کنید تا کاملا متوجه یک انقلاب عظیم در تکنولوژی شبکه شوید.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :