مفهوم کرک نرم افزار

دسته بندی ها : متفرقه مونا اکبری
نرم افزار چیست

هنگامی که افراد یاد گرفتند که چگونه نرم افزار را کپی کنند یا به عبارتی کرک نرم افزار انجام دهند، سازندگان نرم افزار برآن شدند که از محصولاتشان در برابر کپی غیرمجاز محافظت کنند. به دلیل اهمیت موضوع، در این مقاله قصد داریم به تشریح مفهوم Cracking Software یا کرک نرم افزار بپردازیم.

کرک نرم افزار چیست؟

کرک نرم افزار، به تغییر یک نرم افزار به منظور حذف ویژگی های ناخواسته یا باز کردن قفل ویژگی هایی مثل: محافظت در برابر کپی اشاره دارد.

معمولاً کرک نرم افزار، با تغییر باینری برنامه انجام می شود تا شاخه کلیدی خاصی در اجرای برنامه ایجاد شود. کرک کردن اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی است، زیرا قانون کپی رایت را نقض می کند..

با این حال، لازم به ذکر است که عمل کراکینگ در مهندسی معکوس، برای اهداف آموزشی قانونی در نظر گرفته می شود.

طرح های محافظت از نرم افزار

در گذشته، پابایشرها به طور عمدی خطاهایی را بر روی دیسک می نوشتند یا از یک فرمت دیسک غیر استاندارد استفاده می کردند که مانع کپی کردن توسط برنامه های کپی دیسک می شد. این روش درست عمل می کرد تا اینکه افراد یاد گرفتند برنامه های کپی ای بنویسند که خطاها و فرمت های عجیب و غریب دیسک را دور بزنند.

سپس، پابلیشرهای نرم افزار به روش های دیگری مانند استفاده از چرخ رمزدار یا اسلاید و درخواست پخش از بازیکن برای جستجوی چیزی در کتابچه راهنما روی آوردند. اگر این نرم افزار را خریداری نکرده اید و کتابچه راهنمای آن را ندارید، وقتی برنامه از شما می پرسد که هفدهمین کلمه صفحه 43 چیست؟ شما نمی توانید به این سوال پاسخ دهید.این روش با پیشرفت عصر دیجیتال کمتر و کمتر کار می کند.

در سالهای اخیر ،پابلیشرها، به استفاده از کد رمزنگاری روی آوردند. بدین صورت که هنگام نصب نرم افزار، کلید مجوزی که مختص شماست را وارد می کنید و در صورت نداشتن کلید، این نرم افزار یا در حالت آزمایشی کار می کند یا از اجرای آن خودداری به عمل می آید.

حال که با طرح های محافظت از نرم افزار آشنا شدید، به بررسی انواع روش های کرک نرم افزار می پردازیم.

کرک نرم افزار

انواع روش های کرک نرم افزار

Keygen: مخفف “key generator”، یک keygen برنامه ای است که یک شماره سریال معتبر برای یک محصول نرم افزاری ایجاد می کند. اگر می خواهید از این نرم افزار به صورت رایگان استفاده کنید، می توانید keygen را بارگیری کرده و شماره سریال خود را ایجاد کنید و به شما این امکان را می دهد که محافظت از کپی توسعه دهنده را فریب دهید به گونه ای که انگار نرم افزار را خریده اید.

Patch  : Patch ها بیت های کوچکی از کد هستند که برنامه های موجود را اصلاح می کنند. توسعه دهندگان به طور مداوم patch را برای نرم افزار منتشر می کنند Cracker یا هکر میتواند آنها را نیز بسازد، و هنگامی که این کار را انجام می دهد، وظیفه Patch این است که روش برنامه را با حذف ویژگی های ناخواسته تغییر دهد.

Loader: وظیفه لودر این است که با شروع کار نرم افزار، اقدامات حفاظتی نرم افزار را مسدود کند. برخی از لودرها از محافظت از کپی عبور می کنند، در حالی که دیگران محبوب گیمرهایی هستند که از تقلب در بازی های چند نفره آنلاین لذت می برند.

کرک نرم افزار ، کاری غیر معقول

عمل غیرقانونی : کرک یک عمل غیرقانونی است. هر کاری که شما با یک نرم افزار خرابکار انجام می دهید، قابل پیگیری است و ممکن است شما را به پشت میله های زندان سوق دهد. گاهی اوقات توسعه دهندگان پرچم هایی را داخل نرم افزار قرار می دهند تا بتوانند بفهمند کاربر از برنامه مجاز استفاده می کند یا خیر.

عدم پشتیبانی فنی : وقتی شروع به استفاده از هر برنامه ای می کنیم، احتمالا با مشکلاتی در سرویس روبرو خواهیم شئ، اگر نرم افزار کرک شده دارید، هیچ پشتیبانی فنی از سرور میزبان دریافت نخواهید کرد.

از دست دادن داده ها : استفاده از نرم افزارهای کرک شده ممکن است منجر به از دست رفتن اطلاعات و داده های شخصی شما شود. این می تواند بدون اطلاع شما آن را رمزگذاری کند، گاهی اوقات داده ها به قربانی بر نمی گردند.

نفوذ بدافزار : بیشتر نرم افزارهای کرک شده با برخی ویروس های مخرب یافت می شوند که می توانند رایانه شما را آلوده کنند. آنها در سیستم نصب شده و شروع به ارسال هرزنامه ، اطلاعات کارت اعتباری دزدی، داده های حساس و غیره می کنند.

امیدوارم مقاله فوق، در تشریح مفهوم کرک نرم افزار مفید بوده باشد.

منبع

مونا اکبری
مونا اکبری

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :