نکات بهینه سازی سرعت وب سایت؛ تکنیک هایی برای بهبود عملکرد و تجربه کاربر

دسته بندی ها : سئو, مقالات پریا اصبری
ترفند بهینه سازی سایت

در دنیای دیجیتال امروز همه کارها به سرعت انجام می شود و مهم نیست که پیچیده ترین و زیباترین سایت را دارید، اگر بارگذاری آن زمان زیادی طول بکشد، افراد آن را ترک می کنند. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا صفحات وب شما ممکن است کند بارگذاری شوند، اما بدون توجه به علت، در این پست قصد داریم ترفند بهینه سازی سایت را برای بهبود عملکرد و سرعت وب سایت خود و اطمینان از تجربه کاربری روان به شما نشان دهیم.

چرا سرعت صفحه مهم است؟

تحقیقات نشان می ‌دهد که مدت زمانی که کاربر قبل از از ترک سایت منتظر می‌ ماند، تقریباً بین 0.3 تا 3 ثانیه است. اگر وب سایت شما بیشتر از آن زمان برای نمایش اطلاعات مهم طول بکشد، کاربر تمرکز خود را از دست می دهد و احتمالاً پنجره مرورگر را می بندد. وب‌ سایت‌ هایی که سریع‌ تر هستند، نرخ پرش پایین ‌تری، نرخ تبدیل بالاتر، رتبه ‌بندی بالاتر در جستجوی ارگانیک خواهند داشت و البته در مجموع تجربه کاربری بهتری خواهند داشت.

نکته اصلی این است که وب سایت های کند برای شما هزینه بر می دارند و به برند شما آسیب می رسانند. از سوی دیگر، بارگذاری سریع ‌تر صفحات وب شما تأثیر مثبتی بر ترافیک، حفظ کاربر و فروش خواهد داشت.

ترفند بهینه سازی سایت: چه چیزی بر سرعت سایت تاثیر می گذارد؟

دلایل متعددی وجود دارد که زمان بارگذاری سایت شما ممکن است تاخیر داشته باشد. این می تواند هر چیزی باشد، اما رایج ترین عوامل عبارتند از:

  • استفاده سنگین از CSS و جاوا اسکریپت
  • برنامه سرور/هاست ضعیف
  • اندازه تصویر بزرگ
  • عدم استفاده از کش مرورگر
  • ویجت ها و افزونه ها بسیار زیاد است
  • حجم ترافیک
  • مرورگرهای قدیمی
  • اتصال آهسته شبکه (دستگاه های تلفن همراه)

این بدان معناست که طیف وسیعی از مراحل وجود دارد که می توانید برای افزایش سرعت صفحه بردارید که در ادامه در پست توضیح خواهم داد. اما قبل از شروع عیب یابی برای بهبود عملکرد وب سایت، باید زمان بارگذاری صفحه خود را آزمایش کنید.

ترفند بهینه سازی سایت؛ نحوه اندازه گیری سرعت وب سایت

قبل از ایجاد هر گونه تغییر، مهم است که ابتدا اندازه گیری کنید، اندازه گیری معیارهای خاص به شما امکان می دهد تا عملکرد وب سایت خود را قبل و بعد از تغییرات مقایسه کنید و به شما اطلاع می دهد که آیا تغییرات شما واقعاً کار می کنند یا خیر.

معیارهای زیادی وجود دارد که می‌ توانید به‌ عنوان مالک وب‌ سایت آن‌ ها را اندازه‌ گیری کنید. این سه معیار توسط گوگل به عنوان Core Web Vitals تعریف شده اند.

ترفند بهینه سازی سایت

سرعت مناسب برای سایت چیست؟

توجه داشته باشید که هنگام اندازه ‌گیری زمان بارگذاری صفحه، بهتر است سعی کنید تا حد امکان داده ‌های بیشتری را از هر نوع بازدید دریافت کنید. به عنوان مثال، شما باید داده هایی را برای دستگاه های دسکتاپ و تلفن همراه داشته باشید. واقعیت این است که شما به احتمال زیاد برای به دست آوردن عملکرد یکسان در دستگاه های تلفن همراه نیاز به انجام کار اضافی خواهید داشت، حتی زمانی که معیارهای دستگاه های دسکتاپ به خوبی زیر آستانه ذکر شده در بالا باشد.

بهترین روش ها برای افزایش سرعت وب سایت شما

همانطور که مشاهده کردید، عوامل زیادی وجود دارند که بر مدت زمان بارگذاری هر صفحه در وب سایت شما تأثیر می گذارند. اما راه های زیادی وجود دارد که می توانید عملکرد وب سایت خود را بهبود بخشید. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1. تعداد درخواست های HTTP را کاهش دهید

درخواست ‌های HTTP توسط مرورگر وب برای واکشی بخش‌ های مختلف صفحه، مانند تصاویر، شیوه نامه‌ ها و اسکریپت‌ ها از سرور وب استفاده می ‌شوند. علاوه بر این، مرورگرها معمولاً محدودیتی در تعداد درخواست ‌های شبکه موازی دارند، بنابراین اگر درخواست ‌های زیادی در صف قرار دارند، برخی از آنها در صورت طولانی بودن صف مسدود می‌ شوند.

شما باید تصاویر غیر ضروری، فایل های جاوا اسکریپت، شیوه نامه ها، فونت ها و غیره را حذف کنید. اگر از CMS مانند وردپرس استفاده می کنید، باید هر پلاگین غیر ضروری را حذف کنید، زیرا اغلب فایل های اضافی را در هر صفحه بارگذاری می کنند.

ترفند بهینه سازی سایت

2. ترفند بهینه سازی سایت؛ اندازه تصویر را بهینه کنید

بسیاری از وب سایت ها به شدت از گرافیک استفاده می کنند، اگر تصاویر شما فشرده نشده باشند یا از وضوح بسیار بالایی استفاده کنید، عملکرد وب سایت شما کاهش می یابد. به عنوان مثال، وب سایت ها گاهی اوقات از تصاویری با وضوح 2x یا حتی 3x استفاده می کنند، بنابراین آنها به خوبی در نمایشگرهای با چگالی بالا مانند صفحه نمایش شبکیه نمایش داده می شوند. اما اگر کاربران شما از صفحه نمایش HiDP استفاده نمی کنند، در این صورت شما فقط پهنای باند را هدر می دهید و زمان بارگذاری بازدیدکنندگان خود را افزایش می دهید، به خصوص اگر آنها در اتصال داده تلفن همراه آهسته باشند.

3. از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید

ارائه فایل های استاتیک ممکن است مشکل باشد. از آنجایی که این کار اصلی 99٪ از وب سایت های موجود نیست، هوشمندانه است که این بخش از زیرساخت خود را به شخص دیگری برون سپاری کنید. خوشبختانه خدماتی وجود دارد که مخصوصاً برای این کار طراحی شده اند: شبکه های تحویل محتوا یا CDN.

CDN ها تحویل فایل های ثابت مانند CSS، تصاویر، فونت ها و جاوا اسکریپت را به بازدیدکنندگان شما بهینه می کنند، تنظیم آنها معمولاً بسیار ساده است. CDN ها از سرورهای توزیع شده جغرافیایی استفاده می کنند و این به این معنی است که نزدیکترین سرور به بازدید کننده شما فایل ها را سرویس می دهد.

کلام آخر

برای اینکه سایت به خوبی بهینه سازی شود بایستی ترفند بهینه سازی سایت را به خوبی یاد بگیرید و آن را پیاده سازی کنید. امن اس اس ال به عنوان یک شرکت فعال در زمینه سئو و راه اندازی سایت می تواند شما را در این زمینه یاری کند.

برای راه اندازی سایت و سئو سایت روی گزینه مورد نظر کلیک کنید.

منبع

پریا اصبری
پریا اصبری

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :