مفهوم دیتابیس و کاربرد آن

دسته بندی ها : متفرقه محمد یاری پور
داده کاوی چیست

داده چیست؟

دیتابیس و مفهوم آن در ابتدا نیاز به درک داده دارد. به عبارت ساده ، داده ها می توانند موجودی و واقعیت‌های مربوط به هر موضوع باشند. به عنوان مثال نام ، سن ، قد ، وزن و غیره برخی از داده های مربوط به شما هستند. یک تصویر، فایل، pdf و غیره نیز می توانند داده در نظر گرفته شوند.

دیتابیس چیست؟

دیتابیس مجموعه ای منظم از داده ها است. بانکهای اطلاعاتی از ذخیره سازی و دستکاری داده ها پشتیبانی می کنند. پایگاه داده‌ها مدیریت داده را آسان می کنند. بیایید چند نمونه از بانک اطلاعاتی را مورد بررسی قرار دهیم.

نرم افزار تلفن آنلاین قطعاً از بانک اطلاعاتی برای ذخیره داده های مربوط به افراد ، شماره تلفن ها ، سایر اطلاعات تماس و غیره استفاده می کند.

ارائه دهنده خدمات برق منازل و شرکت‌ها آشکارا از یک دیتابیس برای مدیریت صورتحساب ، مشکلات مربوط به مشتری ، رسیدگی به داده‌های دریافتی و غیره استفاده می کند.

دیتابیس
دیتابیس

همچنین فیس بوک را نیز در نظر بگیریم. این وب سایت نیاز به ذخیره ، دستکاری و ارائه داده های مربوط به اعضا ، دوستان ، فعالیت‌های اعضا ، پیام ها ، تبلیغات و موارد دیگر دارد.

ما می توانیم تعداد بیشماری از نمونه ها را برای استفاده از پایگاه های داده نام ببریم.

سیستم مدیریت دیتابیس (DBMS) چیست؟

سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) مجموعه ای از برنامه ها است که به کاربران خود امکان دسترسی به دیتابیس ، دستکاری داده ها ، گزارشات و نمایش داده ها را می دهد و همچنین به کنترل پایگاه داده کمک می کند.

سیستم های مدیریت پایگاه داده مفهومی جدید نیستند و برای اولین بار در دهه 1960 پیاده سازی شده اند.

گفته می شود فروشگاه یکپارچه داده های چارلز باخمن (IDS) اولین DBMS در تاریخ است.

با گذشت زمان ، فن آوری های پایگاه داده با پیشرفت زیادی روبرو شدند و قابلیت های مورد انتظار بانکهای اطلاعاتی به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

4 نوع عمده DBMS وجود دارد :

Hierarchical

این نوع DBMS از رابطه “والد و فرزند” برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کند. این نوع دیتابیس امروزه بندرت مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار آن مانند درختی است با گره هایی که دارای سوابق و شاخه هایی که زمینه را نشان می دهند. رجیستری ویندوز استفاده شده در ویندوز XP نمونه ای از بانک اطلاعاتی سلسله مراتبی است. تنظیمات پیکربندی به عنوان سازه های درخت با گره ها ذخیره می شوند.

شبکه DBMS

این نوع DBMS از روابط بسیاری پشتیبانی می کند و معمولاً منجر به ساختارهای پیچیده پایگاه داده می شود. RDM Server نمونه ای از سیستم مدیریت دیتابیس است که مدل شبکه را پیاده سازی می کند.

دیتابیس
دیتابیس

Relational DBMS

این نوع DBMS روابط پایگاه داده را به صورت جداول تعریف می کند که به عنوان پایگاه داده روابط نیز شناخته می شود. بر خلاف DBMS شبکه ، RDBMS از بسیاری از روابط پشتیبانی نمی کند. DBMS های ارتباطی معمولاً انواع داده هایی از پیش تعریف شده دارند که می توانند از آنها پشتیبانی کنند. این دیتابیس محبوب ترین نوع DBMS در بازار است. نمونه هایی از سیستم های مدیریت پایگاه داده رابطه ای عبارتند از MySQL ، Oracle و پایگاه داده سرور مایکروسافت SQL.

Objective Oriated Relation DBMS

این نوع از ذخیره سازی از انواع داده های جدید پشتیبانی می کند. داده هایی که باید ذخیره شوند به شکل اشیاء هستند. اشیایی که باید در دیتابیس ذخیره شوند دارای صفات هستند (یعنی جنسیت ، سن متوسط) و روشهایی که تعریف می کنند مشخص می کند که چه کاری با داده ها انجام می شود. PostgreSQL نمونه ای از DBMS رابطه ای شی گرا است.

SQL چیست؟

SQL مخفف Structured Query است که با عنوان “S-Q-L” یا گاهی به عنوان “See-Quel” تلفظ می شود. SQL یک زبان استاندارد برای ارتباط با بانکهای اطلاعاتی است. SQL می تواند برای درج، جستجو و به روزرسانی و حذف سوابق دیتابیس استفاده شود. SQL می تواند بسیاری از عملیات های دیگر از جمله بهینه سازی و نگهداری از پایگاه های داده را انجام دهد. بانکهای اطلاعاتی رابطه ای مانند پایگاه داده MySQL ، اوراکل، SQL سرو، Sybase و غیره از SQL استفاده می کنند.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :