راه‌های ویروسی شدن وب‌سایت

دسته بندی ها : امنیت المیرا حسن‌زاده
باگ در برنامه نویسی چیست

زمانی که صاحبان و مدیران یک کسب‌وکار متوجه ویروسی شدن وب‌سایت خود می‌شوند؛ اولین سوالی که در ذهن‌شان ایجاد می‌شود این است؛ “که چگونه توانستم وب‌سایت خود را آلوده کنم؟” هر چند که مسائل زیادی در این راستا دخیل است اما باید بدانید صاحبان سرمایه و کسب‌وکار اغلب مشکلات زیادی را در وب‌سایت خود مشاهده می‌کنند. اما نکته اینجاست که ویروس‌ها از هیچ‌جا ظاهر نمی‌شوند بلکه نتیجه کد مخربی هستند که هکرها به وب‌سایت شما تزریق کرده‌اند. این بدان معنی‌ست که وب‌سایت یا حتی حساب میزبان شما هک و یا آلوده شده است. با توجه به اهمیت این موضوع در نظر داریم در ادامه این مقاله توضیحاتی در این راستا خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

ویروسی شدن وب سایت

روش‌های ویروسی شدن وب‌سایت

همان‌طور که می‌دانید هکرها می‌توانند از روش‌های مختلفی به وب‌سایت شما نفوذ کرده و مشکلاتی را به وجود آورند. از همین‌رو اگر با انواع روش‌های ویروسی شدن وب‌سایت آشنایی داشته باشید به راحتی می‌توانید از نفوذ آن‌ها جلوگیری به عمل آورید. هرچند که سایت‌های زیادی همچون امن اس اس ال ( Amnssl.com) می‌توانند راهکارهای بسیار موثری را در این راستا در اختیار شما قرار دهند. با این حال آشنایی با روش‌های انتقال ویروس به وب‌سایت خالی از لطف نیست. این روش‌های موجود عبارتند از:

1. وجود اسکریپت‌های آسیب‌پذیر در وب‌سایت

وجود اسکریپت‌های آسیب‌پذیر یکی از شایع‌ترین مواردی‌ست که به هکرها اجازه می‌دهد به وب‌سایت شما نفوذ کرده و عامل ویروسی شدن وب سایت شما شود. برای جلوگیری از این، شما باید CMS خود را به‌طور مرتب بروزرسانی کنید. هیچ تفاوتی ندارد در استفاده از CMS وجود ندارد. هرچند که باید توجه داشته باشید و از نصب وصله‌ها و بروزرسانی‌های منتشر شده اطمینان حاصل کنید. در غیراینصورت، شما نمی‌توانید به راحتی به پرونده‌ها، پایگاه داده یا پنل مدیریت وب‌سایت خود دسترسی پیدا کنید. زیرا هکرها از آسیب‌پذیر بودن سیستم شما آگاه بوده و به سرعت از این خلاء استفاده کرده و به سایت شما حمله می‌کنند.

2. هکرها می‌توانند وب‌سایت شما را از طریق افزونه‌ها و قالب‌های آسیب‌پذیر آلود کنند

بسیاری از دارندگان وب سایت ممکن است به سراغ بهره‌گیری از افزونه‌ها و قالب‌های بروند تا هزینه‌های موجود را به حداقل برسانند. اما نکته اینجاست که تقریبا هر نسخه رایگان از یک موضوع یا یک الگوی حاوی پوسته وب، پشتیبان، اسکریپت مخرب و… بهره‌مند است که از هکر قبلی به جای مانده است. اگر به اندازه کافی تجربه تمیزکردن و از بین بردن الگوی یا افزونه رایگان را ندارید، نکته هوشمندانه اجتناب از آنهاست. باید این مسئله را به منظور جلوگیری از ویروسی شدن وب‌سایت جدی بگیرید و به جای پاکسازی و تمیزکردن وب‌سایت، از استفاده آن‌ها خودداری کنید. اجازه ندهید قالب ها و افزونه های رایگان شما را به مشکلات عمده فریب دهند.

ویروسی شدن وب سایت

3. انتخاب رمز عبور آسان

به این نوع هک، حمله بی‌رحمانه گفته می‌شود. در این حالت، یک هکر ترکیب‌های مختلف رمز عبور را برای حدس‌زدن رمز صحیح انجام می‌دهد. این روش تهدید بزرگی برای رمزهای عبور ضعیف و غیرقابل اعتماد است. هنگامی که سیستم از کاربر می‌خواهد یک رمز عبور ایجاد کند، بیشتر کاربران تمایل به ایجاد ترکیبات بی‌اهمیت دارند. فکر نکنید که نام حیوان خانگی شما رمزعبور خوبی است. همه ما در شبکه‌های اجتماعی حساب داریم. و شاید به یاد نبرید که عکسی را با سگ خود ارسال کرده‌اید و نام آن را در توضیحات ذکر کرده‌اید. به همین دلیل است که اجبار بی‌رحمانه می تواند ساده‌ترین راه برای هک کردن وب سایت شما باشد.

همانطور که تحقیقات Trustwave نشان داده است، بیشتر از یک چهارم حوادث مربوط به امنیت وب‌سایت به دلیل رمزهای عبور ضعیف اتفاق افتاده است. در طی این تحقیق، متخصصان 574 مورد را که در 15 کشور مختلف اتفاق افتاده، تجزیه و تحلیل کرده‌اند، که نشان می‌دهد یکی از محبوب‌ترین رمزهای عبور “Password1” بوده است.  بدیهی است که کاربران بیش از امنیت وب‌سایت خود نگران راحتی خود بودند.

4. پیگیری و سرقت از طریق دسترسی FTP

یکی دیگر از راه‌های ویروسی شدن وب‌سایت، پیگیری و سرقت از طریق دسترسی FTP است. درواقع زمانی که شما از طریق یک سایت ناامن اقدام به دسترسی به سایت خود می‌کنید، راه را برای هکرها باز کرده‌اید. FTP یکی‌ از راه‌هایی‌ست که می‌تواند به هکرها کمک کند تا لینک ورودی، رمز و نام کاربری را به آن‌ها نشان دهد و راه را برای سرقت داده‌ها برای هکرها آسان نماید. به همین دلیل توصیه می‌شود بهتر است در هنگام سرقت استفاده از ایمیل، بازدید از وب‌سایت‌های دیگر و کار از طریق FTP را از طریق کانال‌های ایمیل انجام دهید.

المیرا حسن‌زاده
المیرا حسن‌زاده

المیرا حسن‌زاده هستم سرپرست تیم تحریریه امن‌اس‌اس‌ال. تصمیم دارم با ارائه مطالب حرفه‌ای و تخصصی بروز در حوزه تکنولوژی و با هدف جلب رضایت شما عزیزان این مهم را تحقق بخشم.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :