رجیسترار دامنه چیست؟

دسته بندی ها : متفرقه محمد یاری پور
انتخاب دامنه

رجیسترار دامنه چیست و چه نقشی در ثبت دامنه دارد؟ رجیسترار دامنه شرکتی است که رزرو نام دامنه و همچنین اختصاص آدرس IP برای آن نام دامنه را انجام می دهد. نام دامنه ها نام های مستعار عددی هستند که برای دسترسی به وب سایت ها استفاده می شود. به عنوان مثال، نام دامنه Google، google.com و آدرس IP آنها 192.168.1.1 است. نام دامنه دسترسی به وب سایت ها را بدون نیاز به حفظ و وارد کردن آدرس های IP عددی آسان می کند. (برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد، به DNS چیست مراجعه کنید)

لازم به ذکر است که رجیسترار ها در واقع نام دامنه را مدیریت و نگهداری نمی کنند. آن قسمت توسط رجیستری نام دامنه انجام می شود.

تفاوت بین رجیستری و رجیسترار دامنه چیست

رجیسترار ها سازمانهایی هستند که دامنه های سطح بالا (TLD) “.com” و “.net” را مدیریت می کنند (به طور خاص با حفظ سوابق مربوط به کدام دامنه ها به افراد و سازمان ها تعلق دارند).  رجیستری ها توسط مرجع اختصاص داده شده در اینترنت (IANA) یک بخش از شرکت اینترنتی برای اسامی و اعداد اختصاص داده شده (ICANN)، یک سازمان جهانی که چندین فرآیند و پایگاه داده را پشتیبانی می کند که از عملکرد اساسی اینترنت پشتیبانی می کنند، مدیریت می شوند.

رجیستری ها فروش تجاری رجیسترار دامنه را به رجیسترار ها واگذار می کنند. به عنوان مثال، هنگامی که یک رجیسترار ثبت دامنه “.com” را به کاربر نهایی (یا “رجیسترار”) می فروشد، رجیسترار باید VeriSign – رجیستری برای دامنه های “.com” را مطلع کند. رجیسترار همچنین باید هزینه ای به VeriSign پرداخت کند که در قیمتی است که رجیسترار از کاربر نهایی می گیرد.

این چیدمان تقریباً مانند نمایندگی های اتومبیل کار می کند. مشتری علاقه مند به خرید اتومبیل به نمایشگاه می رود و توسط یک همکار فروش آگاه، اتومبیل های موجود را به او نشان می دهد. اگر مشتری خرید اتومبیل را انتخاب کند (مثلاً نمونه ای از آن موجود نیست)، نمایندگی باید خودرو را از یک سازنده سفارش دهد. مشتری در نهایت ماشین را تحویل می گیرد و خدمات نمایندگی را از نمایندگی دریافت می کند.

رجیسترار مانند نمایندگی نام دامنه است و رجیستری مانند تولید کننده است. رجیسترار معاملات را تسهیل می کند و خدمات پشتیبانی را ارائه می دهد، در حالی که رجیستری تولید و تحویل کالا را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که تفاوت اساسی بین ثبت دامنه و خرید اتومبیل این است که اتومبیل می تواند توسط مصرف کنندگان متعلق باشد، نام دامنه از نظر فنی فقط می تواند اجاره شود.

رجیسترار دامنه چیست

منظور از “مالکیت” نام دامنه چیست؟

اگرچه مردم غالباً از خرید و مالکیت نام دامنه صحبت می کنند، اما حقیقت این است که رجیسترار ها صاحب نام دامنه خود هستند و رجیسترار ها به راحتی این فرصت را به مشتریان می دهند تا نام های دامنه را برای مدت زمان محدودی رزرو کنند.

حداکثر دوره رزرواسیون برای یک نام دامنه ده سال است. یک کاربر می تواند نام دامنه خود را بیش از ده سال نگه دارد، زیرا رجیسترار ها معمولاً به آنها اجازه می دهند رزرو خود را برای مدت نامحدود تمدید کنند. اما کاربر هرگز به طور واقعی دامنه را در اختیار ندارد. آنها فقط آن را اجاره می دهند.

آیا رجیسترار ها تنها کسانی هستند که می توانند رجیسترار دامنه را بفروشند؟

نمایندگان فروش نوع دیگری از سازمان ها هستند که رجیسترار دامنه را می فروشند. این نمایندگان فروش در ازای دریافت هزینه یاب، نام دامنه را از طرف یک رجیسترار می فروشند. در حالی که این فروشندگان قانونی هستند، آنها معمولاً به عنوان یک تجارت جانبی فعالیت می کنند، بنابراین می توانند از پشتیبانی مشتری اختصاصی برخوردار نباشند.

وب سایت های فروشندگان به ندرت به صراحت می گویند که آنها نمایندگی های فروش هستند و تشخیص آنها جدا از رجیسترار ها مشکل است. خوشبختانه یک روش آسان برای دانستن اینکه آیا یک شرکت ثبت قانونی است، وجود دارد: ICANN لیستی منتشر شده از هر رجیسترار نام دامنه معتبر و فعال را در وب سایت خود دارد.

رجیسترار ها نام دامنه چگونه از حریم خصوصی کاربر محافظت می کنند؟

هرکسی که یک نام دامنه سطح بالا را رزرو کند باید اطلاعات WHOIS را برای آن دامنه پر کند. این اطلاعات مربوط به شخصی است که دامنه (رجیسترار کننده) را ثبت کرده است، از جمله نام، آدرس ایمیل، آدرس فیزیکی و شماره تلفن وی.

بسیاری از رجیسترار ها گزینه رجیسترار خصوصی را ارائه می دهند. در این ترتیب، اطلاعات رجیسترار در لیست WHOIS برای آن دامنه ارائه می شود، و رجیسترار به عنوان یک پروکسی برای رجیسترار عمل می کند. این رجیسترار خصوصی فقط به اندازه رجیسترار امن است، زیرا اطلاعات رجیسترار واقعی در پایگاه داده رجیسترار نگهداری می شود.

رجیسترار ها چه نقشی در امنیت DNS دارند؟

به عنوان سازمان هایی که ثبت دامنه را می فروشند و به اطلاعات ثبت دسترسی دارند، رجیسترار ها باید داده های خود را حفظ کنند و دسترسی آنها را از دست بازیگران مخرب ایمن نگه دارند.

در گذشته، برخی از رجیسترار ها در حملات ربودن دامنه نقش داشته اند، که می تواند بدون اجازه رجیسترار کنندگان، رجیسترار دامنه را تغییر دهد یا از امتیازات سیستم های نرم افزاری میزبانی دامنه و رجیسترار سو استفاده کند. یکی از نمونه های ربودن دامنه، مهاجمی است که دامنه خاصی را به وب سایت دیگری هدایت می کند تا از این طریق جعل هویت سایت اصلی یا اخلال در تجارت آن را انجام دهد.

امیدواریم با محتوای رجیسترار دامنه چیست با این سازمان کاملا آشنا شده و تفاوت آن را با رجیستری درک کرده باشید.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :