تاثیر گوگل آنالیتیکس روی سئو ؛ واقعیت یا دروغ؟

دسته بندی ها : سئو محمد یاری پور
تفاوت لینوکس و ویندوز

تاثیر گوگل آنالیتیکس روی سئو تا چه میزان یک ادعای صحیح است؟ بحث‌های زیادی در مورد این موضوع در انجمن‌های گفتگوی سئو در سراسر وب وجود دارد. گوگل آنالیتیکس بدون شک ابزاری عالی با امکانات و ارزش های بالایی برای هر بازاریاب است. با این حال اشکالاتی نیز دارد و البته همیشه این احتمال وجود دارد که بتواند در رتبه بندی جستجوی شما تأثیر بگذارد. بنابراین، اجازه دهید نگاهی به نظرات در این مورد بیندازیم.

آنچه در این محتوا وجود دارد، درباره ادعاهایی است که ارائه شده است. این ادعاها را بررسی کرده و پاسخ درست یا غلط را اعلام می کنیم.

برخی از ادعاها پیرامون تاثیر گوگل آنالیتیکس روی سئو

ادعای شماره یک : Google از کاربرانی که Google Analytics را نصب می کنند حمایت می کند

این ادعا حقیقتاً هیچ پایه ای ندارد و کمی شیطنت نیز در مورد آن وجود دارد. آنها تصور می کنند که گوگل به اندازه کافی قدرتمند است تا به افرادی که از نرم افزار خود استفاده می کنند، رفتار ترجیحی ارائه دهد. غالباً همان افرادی را پیدا خواهید کرد که ادعای مشابهی درباره سایر خدمات Google دارند. “اگر از Google AdSense استفاده می کنید ، رتبه شما بالا می رود.” ، “اگر از یک آدرس Gmail برای  سایت خود جهت Google Drive استفاده می کنید ، Google ممکن است رتبه سایت شما را ارتقا دهد.” “استفاده از YouTube که متعلق به شرکت Google است، رتبه بندی جستجوی شما را ارتقا می بخشد.”

ادعاهای تاثیر گوگل آنالیتیکس روی سئو تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

واقعیت این است که همه اینها حدسیات محض است. هیچگاه هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر اجرای Google Analytics بدون هیچ عامل دخالت دیگری، باعث افزایش رتبه نشده است. حتی امتحان کردن این مورد نیز آسان است. هر سایتی که دارای ترافیک نسبتاً ثابت باشد، می تواند Google Analytics را نصب یا حذف کند. هیچ کاری دیگر نکنید. متوقف نشوید یا تبلیغات را افزایش ندهید، تغییراتی در تولید محتوا ایجاد نکنید و یا پیوندی در سایت های دیگر نکنید. یک یا دو هفته صبر کنید، سپس رتبه بندی های خود را بررسی کنید. آیا آنها تغییر کردند؟ بالا یا پایین؟ حدس ما این پاسخ است: خیر ، آنها به هیچ وجه تغییر نکرده اند.

تاثیر گوگل آنالیتیکس روی سئو

در اینجا نیز یک موضوع ضد اعتماد در اینترنت وجود دارد. اگر گوگل در جستجوی گسترده خود برای دادن پاداش به کاربران، از نرم افزار خود استفاده می کرد یک سیستم انحصاری ایجاد میشد. این به طور کلی ناقض برخی از قوانین رقابت است، و گرچه Google ممکن است به اندازه کافی بزرگ باشد تا با هر چیزی کنار بیاید اما هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهند این رفتار را انجام دهند.

ادعای شماره دو : Google Analytics سایت شما را کند کرده و به رتبه بندی آسیب می رساند

Google Analytics یک اسکریپت است و اسکریپت ها برای لود و اجرای آن نیاز به زمان طولانی دارند. مهم نیست که این اسکریپت چقدر بهینه شده است و همیشه برای بارگیری نیاز به زمان زیادی دارد.

Google از مراتب بارگذاری صفحه به عنوان یک عامل رتبه بندی جستجو استفاده می کند. این یک واقعیت تأیید شده از سال 2010 بوده است که می توانید در اعلامیه اصلی آنها در Google Blog بخوانید. ایده این اعلامیه، ایجاد انگیزه در سرعت بخشیدن به سایتها برای کاربران کندتر و البته به طور کلی بهتر شدن تجربه کاربران وب است.

بنابراین استدلال که Google Analytics یک سایت را کند می کند کاملا کذب است. کوچکترین کند شدن توسط ربات‌های Google ثبت شده و در رتبه سایت تاثیر گذار است و طبیعتا گوگل اسکریپتی که خود باعث کندی شود را ارائه نمی کند.

Google Analytics یک اسکریپت بسیار کوچک است و تأثیر آن روی زمان بارگذاری آنچنان کم است که به سختی قابل لمس است.

ادعای شماره سه : Google برای جبران هرگونه اشکال در استفاده از Analytics ، کمی رتبه به شما می دهد

این ادعا در مورد گوگل آنالیتیکس ادعای قبلی را رد می کند. ایده این است که اگر آنها بدانند که اسکریپت آنها یک سایت را کند می کند یا باعث مشکل می شود، می خواهند با دادن مقدار کمی رتبه به سایت ها، اثر منفی را خنثی کرده و تاثیر گوگل آنالیتیکس روی سئو از جهت منفی را جبران می کنند.

در مورد این نیز چند بحث جالب وجود دارد. اول از همه، این یک راه حل احمقانه است که واقعاً معنی ندارد. چرا گوگل به جای این که راهی پیدا کند تا یک اسکریپت مناسب ارائه دهد، دنبال جبران یک اثر منفی باشد؟

ثانیا Google دقیقاً همین کار را انجام داد. گوگل اسکریپت را به حدی بهینه ارائه کرده است که هیچ تاثیری در سرعت لود سایت ندارد. به این ترتیب، آنها هیچ دلیلی برای جبران خسارت سایتهایی که با استفاده از Google Analytics با کاهش سرعت مواجه می شوند ندارند و این یک ادعای شکست خورده است.

ادعای شماره چهار : Google Analytics اطلاعات خاص و مثبت را نسبت به سایر سایت هایی که از این اسکریپت استفاده نمی کنند برای تعیین رتبه بندی به Google می دهد

این ادعا بسیار عجیب است. ایده این است که برخی از سایتها، به ویژه آنهایی که از تکنیک های مبهم سو استفاده می کنند ( مانند خرید پیوند، شبکه های وبلاگ خصوصی و غیره ) اگر از گوگل آنالیتیکس استفاده کنند مورد بخشش گوگل قرار میگیرند و در حقیقت گوگل اطلاعات منفی آنها را جذب نکرده و فقط تلاش های مثبت را در نظر می گیرد.

این ادعا نیز از پایه نادرست است. گوگل هرگز به دلیل نصب یک اسکریپت کلیه قوانین و سخت گیری های خود را نادیده نمیگیرد و اصول خود را زیر پا نمی گذارد.

منبع

محمد یاری پور
محمد یاری پور

مدیر وب سایت امن اس اس ال با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه وب ، امنیت ، هاست و دامنه و گواهینامه ssl

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.  

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :